Saturday, October 9, 2010

Kata-kata Rashidi Hassan "Padah teruk sekiranya Dacing terus memerintah" - Harakah Daily. Adakah perkara-perkara ini berlaku kepada Dacing? Memang kita ketahui bahawa tak kira siapapun memerintah di dunia ini rasuah pasti akan berlaku. Di negeri-negeri Pakatan Rakyat pun sama jugak jangan kata tak ada rasuah. Bab kronisme ini siapa yang teruk Dacing ke Pakatan Rompah. Bab Nepotisme siapa yang lebih buruk Dacing ke Pakatan Rompah. Keadilan dalam pemerintah, di manakah keadilan tersebut terletak kalau semuanya yang di pandang tidak adil. Pakatan Rompah mempunyai portal-portal pembangkang dan akhbar-akhbar pembangkang. Mereka bebas menjalankan propaganda mereka tanpa sebarang sekatan kecuali melampau seperti Zunar dan Malaysiakini. Kita tengok penulis boleh duduk di Malaysia tanpa sebarang sekatan dan curfewpun. Kalau kita nak cakap pasal kebebasan, penulis patut mengambil iktibar apa yang ada pada Raja Mandeliar di UK yang boleh menggunakan portal Malaysia Today untuk menyebarkan dakyah sonsang dan fitnah serta pembohongannya. Kalau nak wujudkan dua sistem parti maka Pakatan Rompah kenalah daftar. Takkan perkara tersebutpun Dacing nak halang. Itu terpulang kepada Pakatan Rompah. Kita sebagai pemerintah tidak mempunyai sebarang halangan, tetapi yang menghalang ialah idealogi Pakatan Rompah itu sendiri. Natijahnya kita mesti melihat keadaan kita dahulu sebelum menuding jari dan membohongi rakyat bahawa kerajaan rasuah, nepotisme, kronisme dan tiada keadilan tetapi adakah Pakatan rompah itu adil-seadilnya kepada rakyat dan boleh terima kritik dan bangkangan daripada Dacing di negeri-negeri pemerintahan Pakatan Rompah. Pakatan Rompah sebagai alternatif dan kerajaan menunggu adalah retorik politik yang tidak akan kesampaian kerana tiga sebab: 1. Perjuangan Islam 2. Malaysian Malaysia 3. Demokrasi dan Keadilan. Rakat perlu nilai perkara ini, jangan cepat melatah nanti kita naik lintah rakyat susah negara lagi susah...

Kuasa yang dinikmati BN sekian lama, menjadikan mereka begitu tamak. Pemimpinnya kaya raya kerana mendapat faedah daripada pembangunan yang dibuat. Di sebalik kepesatan pembangunan, BN menyuburkan amalan korupsi, kronisme dan nepotisme.

Apa ertinya pembangunan jika tiada keadilan dalam pemerintahan. BN menguasai media massa, sehingga suara Pakatan Rakyat ditenggelam dan dinafikan. Media massa menjadi agen propaganda BN, tidak membuat laporan yang seimbang.

Sedangkan di negara-negara yang pesat membangun, setiap parti sama ada dalam kerajaan mahu pun pembangkang mempunyai hak yang sama rata.

Oleh sebab itu kita harus wujudkan sistem dua parti, supaya pemerintah dapat dikawal oleh rakyat. Ada parti yang boleh menjadi check and balance kepada pemerintah.

Maka pada saat ini rakyat amat sedar bahawa bukan BN sahaja yang boleh menjamin pembangunan dan kebajikan. Kini rakyat sudah ada alternatif, iaitu Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat adalah 'kerajaan menunggu' menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, kerana rakyat sudah sedar padah yang akan diterima jika BN dikekalkan lagi.

No comments:

Post a Comment