Saturday, August 21, 2010

Adakah ini konsep permuafakatan yang kukuh?






Rakyat sering diberi gambaran oleh media Umno-BN bagaimana PAS boleh bersama DAP sedangkan dasar yang sabgat berbeza?

Jawapan YB Sallehuddin Ayub:-

Itu soalan yang sangat menarik yang saya telah teliti soalan itu sekian lamanya, jadi saya ingin memberikan jawapan bahawa Kalau DAP menerima PAS dengan gagasan dasar Islam bukanlah DAP namanya.

Kalau PAS gugurkan dasar Islam yang termaktub dalam dasar kita, itu bukan PAS lah namanya. Tetapi wujudnya dua entiti DAP dan dasar PAS ini yang orang kata tak mungkin dengan dasar berbeza ini boleh bersama, tetapi apa yang uniknya ialah walaupun dengan dasar yang berbeza ini PAS tidak pernah menarik diri dari Pakatan Rakyat begitu juga DAP tidak pernah menarik diri dari Pakatan Rakyat.

Sebaliknya, banyak garis persamaan yang telah dan kita bersama perjuangkan. Inilah yang uniknya dua parti yang jelas dasarnya berbeza tetapi kita duduk dan kongsi dalam terlalu banyak dasar-dasar umum yang boleh menunjukkan kebersamaan kita, dalam konbteks memerangi rasuah, good governance dan dalam konteks menentang kezaliman Umno-BN.

Kita perjuang soal ketelusan, perjuangkan soal keadilan, mahu urus tadbir yang baik, ini semua kerjasama yang Islam tidak pernah larang untuk kita bersama dalam konteks kerjasama.

Walaupun PAS tidak akan pernah mahu mengubah dasar Islam, dan DAP dengan dasarnya, tidak bermakna kita keluar dari Pakatan Rakyat dan terpisah tetapi dinamiknya kita boleh bersama dalam Pakatan Rakyat hingga hari ini.

No comments:

Post a Comment