Saturday, July 10, 2010

Adakah kita matang dalam berpolitik

Politik matang syarat kerjasama

SUDAH terlalu lama isu kerjasama antara UMNO dan Pas diperkatakan sehingga pernah pada satu ketika kedua-dua parti yang mewakili orang Melayu beragama Islam di negara ini dikatakan telah bersedia untuk berbincang ke arah menubuhkan kerajaan perpaduan. Namun, perkembangan semasa menunjukkan cadangan kerjasama itu tidak menemui kesepakatan jauh sekali mampu membentuk kerajaan yang menggabungkan kedua-dua parti itu. Ada yang berpandangan, mungkin generasi muda dalam UMNO dan Pas boleh memainkan peranan untuk merealisasikan kerjasama tersebut tetapi dalam bentuk mengangkat agenda sosial orang Melayu dan Islam. Naib Ketua Pergerakan Pemuda, DATUK RAZALI IBRAHIM ketika ditanya perkara itu menegaskan, kerjasama seumpama itu boleh dilaksanakan jika kedua-dua pihak telah sampai ke tahap politik matang. Bercakap kepada wartawan Mingguan Malaysia, NORAINI ABD. RAZAK dan HAFIZAHRIL HAMID, beliau menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dengan Pas asalkan politik dendam, marah dan emosi keterlaluan diketepikan.

Ketua Dewan Pemuda Pas, NASARUDDIN HASSAN ketika ditemui di Kuantan turut menyentuh perihal politik separuh matang dan pentingnya punca pergeseran antara UMNO dan Pas dihapuskan untuk membolehkan kedua-dua parti itu menjalin kerjasama dalam isu-isu bukan politik. Beliau melihat jalan terbaik bagi UMNO-Pas untuk melaksanakan peranan tersebut adalah dengan kembali kepada Islam dan bersikap lapang dada dalam menerima teguran baik di pihak Pas mahu pun UMNO.

Razali dan Nasaruddin sependapat dalam satu perkara iaitu bertepuk sebelah tangan tidak berbunyi, justeru UMNO dan Pas tidak ada pilihan melainkan bersama-sama berusaha menghapuskan segala punca pergeseran dan menyediakan suasana kondusif supaya kerjasama seumpama itu dapat dilangsungkan.


RAZALI IBRAHIM


MINGGUAN: Bagaimana Datuk melihat kerjasama antara UMNO dan Pas terutama dalam bidang yang tidak berkait dengan politik?

RAZALI: Dalam perkara ini saya nak tanya kenapa kita ada parti politik di negara ini. Kita ada parti-parti politik yang berbeza dengan falsafah dan matlamat tersendiri. Masing-masing akan berkata mereka berjuang untuk rakyat. Tetapi perkara pertama yang perlu ditanya kepada pemimpin termasuklah diri saya kenapa kita berada di sini. Sudah tentu jawapannya sama iaitu untuk negara kita. Namun adakah kita berlaku adil kepada tugas dan tanggungjawab kepada rakyat. Contohnya persidangan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri. Berapa peratus kita bincang pasal kepentingan politik dan berapa pula untuk kepentingan rakyat. Kalau diselitkan dengan politik itu biasa tetapi kalau berlebihan tentang politik itu luar biasa.

Dalam soal penyatuan saya lebih memilih untuk kerjasama. Ia berlaku apabila wujud kasih sayang yang sama untuk negara. Dari segi matlamat saya yakin sama namun dalam perjalanan menuju matlamat banyak benar keruntuhan dilakukan secara sengaja atau sebaliknya yang akhirnya boleh dipersoalkan apakah ia benar-benar sahih. Apa guna kita dapat apa yang dimahukan tetapi ia akhirnya meruntuhkan semua yang telah wujud apabila berada di tampuk kuasa dan menyusahkan untuk membina semula. Alangkah baiknya segala keharmonian dan kemakmuran yang telah wujud dikekalkan tanpa ada sebarang keruntuhan. Kita kena ada cara iaitu dalam perkara baik yang boleh bekerjasama hendaklah disokong dan perkara sebaliknya perlu dimaklumkan atas tujuan membina dan bukan menghukum. Kita belum mencapai apa yang dipanggil demokrasi matang. Sepatutnya bila parti politik bertembung ketika pilihan raya ia tidak perlu dilanjutkan selepasnya. Pertembungan dari segi ideologi dan falsafahnya sepatutnya hanya berlaku ketika pilihan raya tetapi malangnya di negara ini ia berlaku sepanjang masa. Mengapa tidak kita terima keputusan pilihan raya dan selepasnya buat kerja untuk rakyat dan kemudian bertembung balik dalam pilihan raya akan datang. Kerjasama yang bukan politik dalam bidang seperti sosial, pendidikan, ekonomi dan sebagainya hendaklah disumbangkan atas niat yang sama iaitu melihat kepada kepentingan rakyat dan bukan atas perbezaan yang wujud.

Mungkin ada halangan lain dalam membentuk kerjasama ini?

RAZALI: Pada saya masalah utamanya adalah emosi namun sebagai pemimpin kita tidak boleh terlalu mengikut emosi. Sebagai pemimpin kita tidak boleh ego, berdendam yang akhirnya membuatkan kita tidak boleh berlaku adil kepada rakyat. Keduanya, kekurangan pengalaman kerana ilmu pengetahuan sangat mustahak. Namun ilmu sahaja tidak cukup jika tidak mempunyai pengalaman yang cukup. Dalam soal kepimpinan juga tidak cukup jika selepas menamatkan pengajian maka merasakan sudah cukup pembacaan untuk menjadi pemimpin yang baik tanpa pengalaman yang cukup. Jika tidak kita akan hanya ditipu oleh mereka yang lebih berpengalaman. Dalam konteks kerjasama UMNO dan Pas, saya tidak ada masalah dengan Dewan Pemuda Pas malah mempunyai perhubungan dan perbincangan dengan mereka.

Tetapi kenapa mereka marah sangat dengan saya. Mungkin kerana persepsi dan tingkah laku yang dibuat kepada parti saya. Ini mungkin melibatkan pemimpin yang terdahulu. Mungkin akibat perselisihan antara pemimpin Pas dan UMNO ketika mereka bersama di bawah BN dahulu. Ia kemudiannya diwariskan kepada pemimpin sekarang walhal hakikatnya tidak ada masalah pun sekarang. Saya secara peribadi tidak ada masalah dengan Nasarudin Hassan dan mana-mana pemimpin Pas dan kita tidak perlu mewarisi apa yang berlaku antara pemimpin sebelumnya supaya kita menunjukkan contoh kematangan dalam politik yang akhirnya akan dinilai oleh pengundi. Yang penting generasi muda perlu jujur dan ikhlas dalam hal kerjasama ini dan tidak seharusnya mewarisi persengketaan sebelum ini. Masyarakat di luar sana sedang menanti satu proses kematangan kepimpinan namun proses itu belum wujud sebarang tawar menawar. Sekarang ini rakyat tidak ada pilihan iaitu sama ada memilih BN atau selain BN. Saya beranggapan kerjasama ini boleh berlaku tetapi setakat ini kita masih belum ada kematangan politik berbanding negara-negara lain. Dari segi formatnya mungkin kita sudah tahu dan faham tetapi dari segi pengisiannya kita masih belum bersedia.

Mungkin kerjasama sebegini sukar kerana penyokong di peringkat bawahan tidak mahu menerimanya?

RAZALI: Ada persepsi bahawa jika mereka yang tidak menyokong BN tidak akan menerima manfaat sebaik yang lain. Namun itu hanyalah berbentuk struktur yang kita guna pakai selama ini. di tempat lain ia tidak begitu. Jika kita lihat keadaan sebenar, orang kaya di negara ini adakah kita tahu mereka ini menyokong parti mana. Kalau betul yang kaya hanyalah orang UMNO sahaja tetapi ia tidak berlaku. Ini kerana kerajaan sekarang jaga semua dan semua dapat secara menyeluruh. Persepsi ini berlaku kerana ia ditimbulkan pihak-pihak tertentu. Jika kita lihat pembangkang sentiasa kata orang UMNO rasuah, pakai kereta besar kerana ambil rasuah. Tapi sekarang kita boleh lihat ahli politik mereka juga sudah mampu pakai kereta besar sedangkan baru berapa tahun terlibat dalam politik. Saya tak mahu kata mereka mengamalkan rasuah namun hakikat negara kita ini makmur. Masalahnya kita terlibat dalam politik yang tidak matang. Mereka bercerita tentang perkara buruk seseorang ahli politik supaya rakyat akan menyokong mereka.

Saya juga yakin anak muda sekarang sudah mampu membuat perubahan kerana kita telah terperangkap dalam politik yang tidak matang sejak sekian lama sama ada di peringkat pembangkang mahupun kerajaan. Bagi saya bohonglah kalau Pas kata mereka tidak dapat apa-apa selama ini. Sedangkan jika kita lihat berapa ramai yang menerima biasiswa, belajar di universiti jadi doktor, peguam dan sebagainya.

Sejauh mana Datuk melihat keperluan kerjasama antara UMNO dan Pas?

RAZALI: Pada saya usaha untuk menyelesaikan apa juga masalah melibatkan orang Melayu dan negara bukan sahaja melibatkan parti politik tetapi melibatkan semua pihak. Siapa sahaja yang ingin menyumbang boleh datang dan bekerjasama apatah lagi para pemimpin politik. Sebenarnya tidak perlu menunggu sehingga pihak pembangkang kata jadi pemerintah baru hendak dibuat sesuatu. Mereka boleh datang dan beritahu apa yang mahu dicadang dan dikongsi untuk kebaikan agama, bangsa dan negara. Tidak kira parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan sebagainya. Ini merupakan proses yang sentiasa berlangsung.

Pemuda UMNO sentiasa mengalu-alukan tapi kalau kita hendak pelawa dengan siapa. Kita pelawa Pas mereka kata sekarang bila UMNO lemah baru hendak pelawa. Ini bukan soal lemah atau tidak kerana dalam apa juga keadaan kita akan sentiasa berusaha untuk terus membina negara. Jika kita lihat sekarang beberapa perkara yang baik untuk dilaksanakan tetapi tidak boleh dilakukan kerana suasana politik maka ia tidak boleh dilakukan dan ini mengecewakan. Ini tidak menguntungkan dalam pembentukan kematangan berpolitik di negara ini

Pas lebih rela bekerjasama dengan DAP dari UMNO, bagaimana Datuk melihat perkara ini?

RAZALI: Masalahnya mereka bercakap tentang politik memang susahlah sebab kita bersaing dalam pilihan raya. Tapi kalau kita boleh tolak politik tidak salah kalau kita duduk berbincang dalam banyak perkara lain malah kita boleh wujudkan forum kerjasama tentang apa yang kerajaan boleh buat. Masalahnya pertimbangan politik lebih berat dari tugas dan tanggung jawab sebagai wakil rakyat. Contohnya sering dibangkitkan dalam Parlimen Wakil Rakyat pembangkang tidak dapat peruntukan dari kerajaan tapi kita cakap di Selangor pun sama juga, akhirnya samalah kita, dua kali lima.

Apakah Datuk melihat perlu kerjasama secara formal ?

RAZALI: Saya tidak ada masalah dalam hal ini. Namun jika bertepuk sebelah tangan ia tidak akan berbunyi. Bagi saya kalau ada kesungguhan dan keikhlasan serta kita menolak sentimen sempit dan terlalu berpolitik kita boleh buat. Jika tidak apa yang dilakukan akan dilihat sebagai perkara yang melucukan kerana dua pihak bercakap tentang kerjasama tetapi tidak mahu duduk sekali. Namun saya tidak menafikan pemimpin Pas sedar tentang kepentingan kerjasama ini. Begitu juga di kalangan orang muda yang mahu melihat semangat politik yang lebih matang di mana semua pihak boleh bekerjasama dan mengenepikan kepentingan politik jika melibatkan soal kepentingan bangsa dan negara. Cumanya sentimen buruk itu telah dimanipulasi oleh para pemimpin yang tidak bertanggungjawab.

Adakah orang Melayu agak emosi dalam soal kerjasama?

RAZALI: Kita lihat dalam soal ekonomi, kenapa kita tidak boleh maju. Apa yang kurang dari segi bantuan kerajaan. Tapi orang Cina mereka sanggup membantu kaum mereka. Begitu juga dalam soal politik jarang sekali kita melihat perbalahan antara orang Cina tetapi orang Melayu ia selalu berlaku. Masalahnya ia hanya melibatkan orang Melayu di Malaysia tetapi orang Melayu di tempat lain lebih berjaya dan tidak menimbulkan perkara remeh temeh seperti ini. Mungkin kita terlalu manja dan yakin kerana majoriti adalah Melayu. Kita tidak perasan kerana kita agak selesa maka apa yang terjadi kita hanya lebih tertumpu kepada perbalahan walaupun perkara yang remeh. Bagi kaum-kaum lain mereka lebih fokus dan ada sasaran yang mahu dicapai. Bagi orang Melayu kerana selesa dan tidak ada fokus banyak masa dihabiskan untuk bersengketa dan akhirnya ia akan merugikan kita.

Bagi saya demokrasi matang adalah yang terbaik tetapi perlu dipersiapkan pemahaman di kalangan pemimpin kerana ia akhirnya membantu rakyat dan negara.


NASARUDDIN HASSAN


MINGGUAN: Sebagai parti yang menaungi orang Melayu beragama Islam, bagaimana ustaz lihat ruang untuk Pas -UMNO bekerjasama dalam isu-isu sosial dan ekonomi?

NASARUDDIN: Paling penting sekarang ini kita lihat premis kerjasama, kalau melibatkan orang Melayu dan Islam sudah tentu kita akan merujuk ajaran agama. Allah SWT berfirman yang bermaksud: Bertolong bantulah kamu dalam perkara yang mendatangkan kebajikan dan kebaikan dan juga taqwa.

Satu lagi premis kerjasama yang salah iaitu jangan bekerjasama dalam perkara yang menumbuhkan dosa dan mencetuskan kemurkaan Allah dan mencetuskan pertelagahan serta perbalahan di kalangan manusia, bangsa dan kaum.

Pada saya ayat al-Quran ini merentasi sempadan geografi politik, siapa pun tertakluk kepada apa yang diarah Allah SWT. Jadi apabila bercakap soal kerjasama dalam isu berkait gejala sosial, jenayah dan sebagainya sememangnya menuntut kerjasama semua. Gejala buang bayi bukan isu parti, kerajaan atau pembangkang tetapi isu negara, ummah dan rakyat keseluruhannya. Jadi saya lihat wajar ada satu usaha bersama dan berkesan untuk kita memerangi bentuk mungkar dan maksiat.

Malangnya secara jujur saya ingin menyebut masih ada unsur-unsur membajai kemungkaran dan pertumbuhan sosial yang negatif seperti membenarkan pergaulan bebas, pusat hiburan beroperasi hingga lewat malam, penampilan artis-artis hiburan keterlaluan yang mendorong masyarakat terikut-ikut. Kita tidak mahu usaha kita menjadi sia-sia. Satu-satu masa kita bercakap soal membasmi gejala sosial, pada masa yang sama ada ruang untuk menyuburkan isu-isu seperti ini.

Pernah ada kerjasama dengan Pergerakan Pemuda UMNO?

NASARUDDIN: Setakat ini belum ada. Saya pernah ajak Pemuda berwacana berkait isu negara Islam, namun disebabkan situasi ketika itu tidak mengizinkan ia tidak dapat dijayakan. Saya sentiasa menggunakan pendekatan berbincang tetapi dengan syarat-syarat yang saya sebut secara jujurnya supaya tidak menimbulkan kekeliruan atau salah sangka. Ia mesti dilaksanakan secara terbuka untuk sama-sama menyelesaikan masalah negara dan masyarakat melepasi kepentingan politik. Bukan untuk berlumba mencari saingan dan saling mencari peluang untuk jatuh menjatuh, sebaliknya betul-betul ke arah pelan penyelesaian kepada isu yang dihadapi umat Islam. Situasi yang kondusif perlu wujud terlebih dahulu. Cuma buat masa ini yang menjadi penghalang adalah pertembungan antara Pas dan UMNO terlalu tajam, kesat dan berkrisis sehingga lupa di sana ada perkara-perkara yang perlu kita lakukan demi kebaikan negara dan ummah. Saya sangat berbesar hati sekiranya kita hapuskan punca sengketa. pertelagahan atau krisis tetapi bukan melupakan. Ada orang bercakap marilah kita melupakan sengketa antara kita, saya tidak bersetuju sebab melupakan sengketa bukan cara yang tepat atau yang baik. Cara yang tepat adalah dengan menghapuskan puncanya.

Apa punca-punca itu?

NASARUDDIN: Antara punca besar adalah dasar Islam itu sendiri. Sebab itu kalau kita lihat dalam al-Quran, Allah SWT sebut: berpegang teguhlah kamu, bersatulah kamu di atas tali Allah jangan kamu berpecah belah. Jadi kerjasama mesti atas premis tali Allah, atas agama iaitu Islam itu sendiri, bukan atas premis material, perkauman yang sempit. Kalau semua kembali kepada Islam, kita ada ruang untuk bekerjasama dalam perkara-perkara yang membawa kebaikan kepada negara. Bukan kita menghulurkan ruang kerjasama di saat kita ingin memerangkap atau mengambil political mileage atau ketika kita terdesak. Saya tidak mengatakan Pas semua betul, tetapi sebahagian besar daripadanya perlu diambil tanggungjawab oleh kerajaan.

Punca kedua boleh dikaitkan dengan apa yang berlaku di Kelantan dan Terengganu sebagai negeri majoriti Melayu/Islam. Isu royalti masih jadi pertikaian. Ini antara punca persengketaan, oleh itu kembalikan royalti kerana itu adalah hak mereka.

Saya ingat persengketaan tidak sangat atas nama Pas--UMNO tetapi lebih kepada dasar dan prinsip perjuangan. Kalau ini boleh diselesaikan maka perlu kita menadah rahmat Tuhan. Al-Quran menyebut Islam itulah jalan keluar kepada kemelut, kalau boleh Pas dan UMNO kembali merujuk kepada Islam, saya kira itu pelan damai antara manusia.

Adakah ustaz bersetuju trend berpolitik di negara ini keterlaluan sehingga mengetepikan perkara yang lebih penting?

NASARUDDIN: Politik adalah sebahagian daripada Islam, tidak mengapa untuk mengekalkan tempo berpolitik walau selepas pilihan raya, apa yang salah adalah politik tidak matang atau separuh matang, politik yang lebih bermaksud untuk bertelingkah, saling tidak menidakkan. Contoh, orang UMNO kata Pas sesat, (satu lagi persengketaan) (tapi bila ustaz ini kata UMNO menyeleweng akidah umat Islam dan UMNO tiada agama (itu bukankah persengketaan). Tapi mungkin di pihak Pas sendiri bertindak balas, jadi bila nak selesai? Kedua-dua pihak mesti bersedia dengan penuh lapang dada dan kejujuran tamatkan persengketaan dan balik semula kepada Tuhan yang satu, Insya Allah tidak ada ruang untuk berpecah lagi. Sejurus selepas pilihan raya sepatutnya masing-masing menyusun agenda bertindak - kerajaan bangunkan dasar-dasar negara manakala parti-parti politik pembangkang beri sumbangan menerusi kritikan dan berperanan sebagai check and balance di Parlimen, supaya pembangunan itu benar-benar matang, telus dan baik. Saya ingin melihat setiap tindakan kerajaan tidak bersifat balas dendam walaupun kalah di beberapa negeri, Kalau kerajaan beri pengiktirafan secara profesional dan tidak beri tekanan, itu satu lagi mansuhkan persengketaan. Misalnya di Kelantan seperti ada dua kerajaan apabila kerajaan Persekutuan tubuh JKP. Kalau itu dapat ditiadakan, saya nampak akan menjernihkan keadaan. Bukan saya seratus peratus mahu hempas ke atas kerajaan tetapi kedua-dua pihak mesti mengambil langkah yang sama. Kita boleh terus berpolitik tapi bukan politik pertelingkahan, politik pertembungan, fitnah memfitnah, tetapi politik bangunkan negara serta bersedia menerima pandangan semua pihak.

Mengapa Pas susah sangat mahu bekerjasama dengan UMNO, tapi dengan DAP mudah saja?

NASARUDDIN: Bukan isu mudah bekerjasama dengan DAP dan payah bekerjasama dengan UMNO. Saya sebut tadi isu besarnya adalah persengketaan itu sendiri. Selepas pilihan raya 2004, ada bibit-bibit kerjasama pembangkang untuk berdepan dengan BN, itu asasnya. Pada waktu itu terus terang saya katakan UMNO dan BN langsung tak layan Pas, tatkala itu mereka berada di puncak kuasa. Boleh dikatakan tak timbul isu perpaduan seperti mereka tak perlukan kita. Oleh kerana tiada ruang ketika itu kita kena cari jalan untuk menang besar atau paling minimum menafikan dua pertiga majoriti. Sekurang-kurangnya satu tamparan, tekanan kepada kerajaan maka lunturlah sikit ego atau pengaruh kuasanya. Itu hasrat awal. Kerjasama itu telah menumbuhkan semangat kerjasama yang baik antara parti-parti pembangkang sehingga 2008 takdir Allah kita menang. Maka tanpa lengah lagi kerjasama yang dibina beberapa tahun dulu terus dijadikan cagaran untuk bentuk kerajaan di beberapa negeri. UMNO tak pernah beri ruang selesa kepada kita. Ruang untuk dekat dengan kerajaan memang sukar lebih-lebih lagi igauan lama Pas keluar dari Perikatan menghantui para pemimpin dan ahli-ahli parti sehingga menjadikan mereka berhati-hati dan berwaspada. Kerjasama dengan DAP dan PKR atas premis sirah Nabi Muhammad menganjurkan kerjasama politik dengan bukan Islam dan pihak-pihak lain. Sekiranya faktor-faktor politik dalam negara ini tidak mencetuskan ruang yang lebar antara Pas dengan kerajaan, saya percaya perkara ini tidak berlaku. Saya mengharapkan sangat UMNO melihat apa sebenarnya keperluan pembangkang. Rakyat boleh menilai yang baik dan buruk. Yang buruk boleh dijadikan sempadan, kita bukan mendesak supaya diterima semua perkara

Ustaz terlalu melihat kepada kelemahan UMNO, bagaimana pula kelemahan Pas?

NASARUDDIN: Saya tidak mahu jadi hipokrit sehingga menganggap orang salah dan kita betul. Kita duduk dalam satu perjuangan dan kita yakin dengan dasar perjuangan kita. Tetapi mungkin ada kesilapan dalam tindakan atau ketika mengatur langkah. Saya pesan pada diri saya, rakan-rakan parti sama ada pimpinan besar dan adik-adik Pemuda yang saya pimpin, kita mesti lihat satu perkara paling besar, iaitu keikhlasan dan kejujuran ketika berjuang bukan semata-mata kerana kita terdorong oleh emosi, benci membenci antara satu sama lain. Kita kena ingat seorang ahli UMNO ada ahli keluarga yang juga ahli Pas, begitu juga sebaliknya. Apa yang saya kritik dan tegur bukan kerana saya membenci tapi untuk check and balance,. Andai saya silap, bukankah kita boleh perbetulkan. Jangan rasa malu membetulkan diri kita. Saya seru supaya kita menuju ke arah politik baru negara, politik kasih sayang, rapat jurang dan persaudaraan.

Tepuk sebelah tangan tidak berbunyi. Walaupun sukar kedua-dua pihak mesti main peranan. Ada kalanya kita kena merentasi sempadan untuk melihat sesuatu lebih bermanfaat kepada ummah dan negara.

Adakah Pemuda Pas bersedia mendahului proses kerjasama ini?

NASARUDDIN: Apa pun tindakan mesti dibuat secara collective dan mesti dapat persetujuan semua. Saya lihat transformasi masa depan negara diterajui generasi muda. Sekiranya suasana kondusif, punca persengketaan dapat ditiadakan, saya tiada masalah untuk bekerjasama..

Memang cita-cita semua untuk melihat kita bersatu padu. Umat Islam tidak bermusuhan menjadi impian semua orang hatta tok guru Nik Aziz biarpun sangat tegas tetapi berulang kali menyebut sekiranya UMNO boleh menerima Islam tidak ada sebab kita harus bertelagah.

Adakah orang lama yang membarisi kepimpinan Pas menjadi punca sukar untuk bekerjasama dengan UMNO?

NASARUDDIN: Saya tak nampak sangat faktor lama baru, kombinasi itu penting supaya yang lama tidak terlalu lebih laju daripada lajak, yang baru dapat menegur. Saya percaya di hati kecil semua orang tak nak kekal macam ini, dua-dua kena tepuk, tapi biar tepuk dalam keadaan-punca pergeseran diatasi. Generasi muda boleh menerima jika semua ini dijernihkan.

No comments:

Post a Comment