Friday, July 8, 2011

Presiden Bar Council samakan BERSIH dgn Penentangan Malayan Union oleh umat Melayu dan Islam terhadap Inggeris dahulu...

Bila kita baca termuramah wartawan perkauman Malaysian Insider [Boo Su-Lyn] dgn Presiden Bar Council Lim Chee Wee nampak sangat Presiden Bar Council ini kurang belajar Sejarah Malaysia. Kita mana boleh samakan perhimpunan anti Malayan Union dgn Perhimpunan haram BERSIH yg di taja oleh Pakatanal Rakyatul Syaitan. Kita ini dalam golongan terpelajar dan org kalau cakap lawyer sahaja makna kaki buku...baca buku tebal dan pandai berhujah dan melontarkan kata-kata tetapi lontaran kata-kata Presiden Bar Council ini tidak mencerminkan kecendiakawannya sebagai seorg rakyat warganegara Malaysia apabila menyamakan perhimpunan anti Malayan Union dan Perhimpunan anti Yahudi sama seperti Perhimpunan haram BERSIH pada 9/7/2011.

Kita singkap sejarah apakah tujuan Perhimpunan anti Malayan Union. Mematahkan dan melumpuhkan perang saraf Inggeris terhadap Raja-Raja Melayu dan hak-hak org Melayu. Kita berhimpun kerana menuntut hak kita sebagai pewaris kepada Tanah Melayu. Sebaliknya Perhimpunan Haram BERSIH ialah berhimpunan utk menuntut piliharaya yg lebih adil saksama dan bersih. Persoalannya adakah pilihanraya di Malaysia ini tidak bersih, tidak adil dan tidak saksama sehinggakan tiada pembangkang di Malaysia dan tiada pembangkang yg layak menang. Kalau pemerintah Malaysia mengamal prinsip kuku besi maka bukan pembangkang sahaja ingin menyertai BERSIH malahan kita pun nak joint sama menghapuskan pemerintahan kuku besi. Persoalannya adakah pemerintah Malaysia kuku besi sehinggakan melanggar hak-hak asasi rakyat dalam berdemokrasi secara memilih perwakilan ke Parlimen? Adakah dgn melaksanakan perbandingan tersebut maka menurut Presiden Bar Council, rakyat berhak menuntut salah satu ciri-ciri hak yg di curahkan oleh Perlembagaan Malaysia iaitu hak utk berhimpun dan bersuara.

Maka di sinilah timbul kekeliruan Presiden Bar Council yg mengatakan bahawa [Those who say that street protests are not part of our culture are clearly ignorant of our nation’s rich history... the largest protest against the Malayan Union was not less than 15,000 (people)]. Selepas Perhimpunan Malayan Union kita jarang mengadakan perhimpunan seperti mana Pakatanal Rakyatul Syaitan ingin laksanakan ketika menjelang pilihanraya umum. Ini mungkin pada Pakatanal Rakyatul Syaitan apabila mereka mengadakan BERSIH 2007 sebelum PRU12 maka rakyat telah keluar membanjiri jalan-jalan di Kuala Lumpur terutamanya umat Melayu dan Islam tetapi kaum-kaum sebelah sinun tidak kelihatan melainkan pemimpin-pemimpin mereka sahaja itupun jauh di atas bukit berlagak seperti jeneral memerintah "barua dan keldai" mereka utk menentang PDRM di jalanan. Pada Pakatanal Rakyatul Syaitan itu adalah manifestasi dan petunjuk sokongan rakyat kepada Pakatanal Rakyatul Syaitan. Pada kita perkiraan Pakatanal Rakyatul Syaitan kali ini tersasar jauh kerana pada 2007 sentimen rakyat adalah di puncak kerana bahana kenaikkan minyak secara mendadak oleh pihak kerajaan tanpa mengambil kira akan kesukaran dan kesulitan rakyat Malaysia pada ketika itu dan faktor-faktor permasalahn dalam UMNO/BN itu sendiri.

Sekarang kerajaan nampaknya telah ditransformasikan, ekonomi juga telah ditransformasikan, perkhidmatan awam juga menjalankan transformasinya begitu juga dgn keprihatinan kerajaan terhadap rakyat  lebih mantop dan kerajaan juga lebih "berkebajikan" berpandukan slogan 1 Malaysia di mana rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan maka kita sudah lihat akan keikhlasan kerajaan membina Klinik 1 Malaysia dan kemudian Kedai Rakyat 1 Malaysia. Ini menunjukkan bahawa apa yg di katakan oleh kerajaan di kotakan.

Berani kita katakan bahawa demonstrasi adalah bukan kebudayaan kita melainkan itu adalah kebudayaan Pakatanal Rakyatul Syaitan yg telah di warisi drp pemimpin "AAAnugerah Tuhan" mereka sejak di zaman universiti lagi.

Kita telah di ajar oleh ayahanda dan bonda supaya sentiasa mematuhi pemerintah selagi pemerintah tidak melanggar batas-batas agama iaitu Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad (SAW). Sekiranya pemerintah menyuruh kita menyembah lain daripada Allah (SWT) maka kita patut berjihad utk menentang pemerintah tersebut. Pemerintah sekarang tidak menyuruh kita menyembah lain drp Allah (SWT), malahan pemerintah telah menyediakan infra dan struktur yg kukuh utk kita mengamalkan, melaksanakan dan mengerjakan amal ibadat. Apakah yg menyebabkan kita ingin menentang pemerintah yg melaksanakan dan mengambil kira serta tidak melanggar batas-batas Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad (SAW) di gantikan dgn Pakatanal Rakyatul Syaitan yg banyak terpalit dgn "fitnah dan pembohongan".

Sekiranya kita berpegang kepada panduan Presiden Bar Council ini maka kita akan tergolong dalam penganut-penganut yg tidak pernah bersyukur dgn apa yg telah di berikan oleh Allah (SWT) kepada kita di Malaysia ini.

Public rallies part of Malaysian history, says Bar Council

KUALA LUMPUR, June 23 — The Bar Council cited today the pre-independence anti-Malayan Union demonstrations to justify the planned Bersih 2.0 rally on July 9, pointing out that public rallies are part and parcel of the country’s history.
 
Bar Council president Lim Chee Wee pointed out that Umno founder Datuk Onn Jaafar, the grandfather of Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein, had led mass protests in a bid to protect Malay interests against British plans to form the Malayan Union in 1946.
“Subsequent Umno leaders have also led street demonstrations, for example, to call for independence and those in support of the Palestinians,” said Lim (picture) at a press conference today.

“Those who say that street protests are not part of our culture are clearly ignorant of our nation’s rich history... the largest protest against the Malayan Union was not less than 15,000 (people),” he added.

The lawyer’s remarks came just after a death threat was issued against Bersih 2.0 chairman Datuk Ambiga Sreenevasan earlier today for planning the July 9 rally to fight for free and fair elections.

Umno had then opposed the Malayan Union, which was established in 1946 but replaced by the Federation of Malaya two years later, as it reduced the powers of Malay rulers to govern religious matters and granted citizenship to non-Malay immigrants and their descendants.

The Federation of Malaya later restored the Malay rulers’ sovereignty, tightened immigration and citizenship restrictions and upheld the special position of the Malays.

“A public march is very different from an event held in a stadium or other fixed venue,” said Lim.

“The right to advocate one’s views and opinions in the public arena in a peaceful manner is a foundational human rights principle,” he added.

The lawyer pointed out that the freedom of assembly is guaranteed by the federal constitution and the Universal Declaration of Human Rights (UDHR), whose principles were accepted by Malaysia upon entering the United Nations.

Lim stressed that the Bar Council upheld the right of Bersih 2.0, Umno Youth and Malay rights group Perkasa to assemble peacefully on July 9 in the city here.

Perkasa has vowed a counter-protest to Bersih’s march, while Umno Youth has said it wished to demonstrate in support of the present electoral system.

“Our stand also reflects the police commission and Suhakam (the Human Rights Commission of Malaysia),” said Lim.

Suhakam and the Royal Commission to Enhance the Operation and Management of the Royal Malaysia Police had recommended abolishing Section 27 of the Police Act 1967 that mandates permits for public rallies.

Hishammuddin said yesterday that the police will haul up organisers of all three assemblies and maintained that no permits would be granted for the gatherings.

No comments:

Post a Comment