Sunday, March 11, 2018

Krisis Air di Selangor...siapa yang bertanggungjawab...?????

Krisis Air di Selangor telah masuk ke tahap yang meruncingkan tetapi sindrom tuding jari masih lagi digunakan oleh kerajaan Pakatan negeri Selangor dengan menyalahkan SPLASH dan BN. Ini akibat dari gangguan air di antara 6/3/2018-11/3/2018 yang mana rata-rata di Lembah Klang tiada setitik air. 

Pengguna terpaksa mencari merata punca air. Di masjid, surau, sekolah dan di tempat2 awam habis di sapu oleh pengguna di Lembah Klang sehinggakan ada pengawal untuk mengawal kolam, kolah, perigi dan sebaginya pada ketika itu. Air menjadi emas di waktu kecemasan. Permasalahan ini di tambahkan lagi dengan lori-lori air yang tidak dapat datang mengikut jadual yang telah di tetapkan. Ianya tidak dapat memberikan air kepada semua yang terjejas.

Masalahnya:-

Rakyat tahu sekiranya terdapat pembaikkan kepada sebarang kerosakan sebaliknya rakyat hendak tahu apakah tindakan kerajaan Pakatan negeri Selangor untuk menyelesaikan permasalahan air di Lembah Klang?????

Sabotaj kerajaan Pusat:-

Edisi Kantoi telah melaporkan bahawa permasalahan air di Selangor adalah di sebabkan oleh kerajaan Pusat kerana telah menutup "main pipes".

KSU "Energy, Green Technology and Water Ministry" Dr Zaini Ujang "the report had been published in 2013 and 2014 and is being republished now to defame the federal government. It is an attempt to hide the Selangor government's inefficiency in managing the water industry".

Selangor recorder the highest number of water disruption case in 2016 at 259,537 compared with Penang (3,778) and Malacca (2,267). The water reserve margin in Selangor last year was at 0% and this has been identified as being among the main factors contributing to the state's water crisis. In the event that there's damage at a water treatment plant, a burst pipe or a sudden increase in demand such a during festive seasons there is a high possibility that certain areas in Selangor will experience water disruptions.

Kaedah-kaedah untuk mengatasinya:-

Kerajaan Pakatan negeri Selangor kena mencari keadah-kaedah jitu untuk mengatasinya bukannya menuding jari dengan mengitarkan "kenyataan lama" yang kononnya kerajaan pusat BN sabotaj air dengan menutup paip utama. Kenyataan FITNAH ini di keluarkan oleh EDIDI KANTOI and di muat naik oleh CURI-CURI WANG MALAYSIA (facebook)

Tun Mahathir telah mengelar Menteri-menteri Tok Jib sebagai "bodoh" jika di bandingkan dengan Menteri-menteri di zaman Tun Mahathir jadi PM. YB Pulai telah melabelkan Tun Mahathir sebagai "Bapa Berita Palsu" apabila berterusan menyalahkan kerajaan dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) berhubung isu pendaftaran parti PPBM.

Tok Jib kata Negara akan menjadi sebuah Negara deficit jika GST dihapuskan dan digantikan semula dengan cukai SST seperti hasrat Pakatan Harapan yang diketuai oleh DAP melalui manifestonya. Adakah kita hendak menjadi seperti Greece????? Mansuh GST 45 billion (focus untuk 2018) hilang. Mana Pakatan Harapan nak dapatkan duit untuk memberi BRIM kepada rakyat????? Banyak itu 45 billion macam-macam boleh buat pembangunan, infrastruktur, sekolah, hospital dan lain-lain kemudahan untuk rakyat. "Kamikaze" terhadap ekonomi Malaysia oleh Pakatan Harapan di ketuai oleh DAP. Perlu diingat bahawa GST dikenakan terhadap barangan bukan asas atau keperluan harian. 

Akhirnya sekiranya tidak boleh memimpin dan melaksanakan apa-apa perkara jangan salahkan orang lain muhasabah diri dulu sebelum meletakkan kesalahan tersebut kepada orang lain. Jangan sekali-kali sebarkan "FITNAH" ke atas orang lain. Siasat dahulu jangan percaya bulat-bulat. Inilah yang terjadi di zaman Kesultanan dahulu kala fitnah menjadi punca negara, negeri dan daerah serta masyarakat porak peranda. Atas kertas senang nak cakap tapi nak menjadikan ianya satu kenyataan akan mengambil masa tengok GST. Kerajaan membuat perancangan dan memberi notis kepada rakyat lama sebelum dilaksanakan pada April, 2015. Sekarang rakyat juga yang untung kerana kerajaan dapat meningkatkan hasil mahsulnya yang kemudiannya di salurkan kembali kepada rakyat dalam bentuk bantuan.

Adakah MB Selangor tahu ataupun tidak margin simpanan air kosong peratus (0%). Hakikatnya margin simpanan air bukanlah soal mana-mana empangan di negeri itu mempunyai air atau sebaliknya. Makna 0% margin simpanan air ialah air terawatt yang di hasilkan menerusi logi rawatan air yang hanya cukup-cukuo untuk diagihkan kepada ppengguna menerusi paip. Ini bermakna tidak ada stok air lebihan untuk disimpan dalam tangka besar di kawasan perumahan atau perindustrian. Isi padu permintaan air sama dengan isi padu penghasilan air terawat. "Jika berlaku kerosakan logi atau paip [each maka kawasan terbabit akan mengalamai gangguan bekalan air sehinggalah kerosakan tersebut dapat dipulihkan"


#Pakatan dapat Undi...Rakyat dapat Baldi
#Dap dapat Undi...Rakyat terpaksa keluar "duit kowtim"



No comments:

Post a Comment