Sunday, March 4, 2012

AGAK MUSTAHIL UTK PAKATAN RAKYAT MENAWAN PUTRAJAYA...


http://www.malaysiasite.nl/images/putra4.jpg
JABATAN PERDANA MENTERI, PUTRAJAYA


Surat dari Shen Yee Aun...

PKR pula sebenarnya dalam realiti politik merupakan parti yang paling lemah dalam Pakatan Rakyat walaupun mereka memiliki bilangan kerusi terbanyak. Sekirannya ramalan penulis tidak silap maka penulis meramalkan bahawa dalam PR 13 PKR tidak akan lagi memiliki kerusi terbanyak dalam Pakatan Rakyat. Jika kita soal tentang realiti sebenar sekalipun kita perlu sedar bahawa tidak banyak beza antara PKR dengan UMNO sekirannya kita melihat ramai pemimpin dan ahli dalam PKR pada hari adalah produk UMNO dan keadaan ini sudah berkali-kali jelas menunjukkan terdapat banyak persamaan antara kedua- dua parti ini. Yang bezanya sejahat-jahatnya UMNO masih merupakan parti yang memiliki kekuatan jentera dan sistem yang amat kukuh berbanding dengan PKR yang sebaliknya.


Pilhanraya Kebangsaan 13 akan menjadi penentu masa depan masyarakat Cina di negara kita. Walaupun artikel ini memiliki unsur-unsur politik tetapi penulis lebih berminat untuk berbicara tentang realiti semasa dalam konteks hakikat sebenar.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAv2j1dUSnlPpTby4yDfeQ9UGIxSrqvi0tuBPqs29d7ZE8j8_w8yn36lGUlMAUlSwrF2tOxu3qOSknS_cNteA4G96-q0v4QKceJgDjzK0VDbynSK46X-VY87kqAt1N7aC35OboEqimBa5x/s1600/600px-Flag_of_Barisan_Nasional_svg.png
BARISAN NASIONAL
 
Secara umumnya kita mengetahui adalah amat mustahil untuk Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dalam PR 13. Sebaik atau sejahatnya UMNO mereka masih merupakan lawan yang paling kuat dalam realiti politik di Malaysia. Tidak mudah untuk menjatuhkan UMNO dalam sekelip mata sahaja.

Keadaan ini termasuk di Sabah dan Sarawak di mana Barisan Nasional masih kebal di sana. Penulis berbicara tentang realiti sebenar. Segala yang dilaungkan oleh Pakatan Rakyat hanyalah strategi dan motivasi serta semangat politik semata-mata namun ahli politik dalam Pakatan Rakyat sendiri sedar masih mengambil masa yang amat lama untuk menembusi sokongan masyarakat di Sabah dan Sarawak walaupun penulis tidak pernah menafi hakikat kerusi di Bandar akan sedikit demi sedikit jatuh kepada tangan Pakatan Rakyat. Namun begitu, kerusi di kawasan pendalaman adalah berpuluh kali jauh lebih banyak berbanding dengan kerusi yang ada di Bandar. Dalam mana-mana sistem demokrasi di dunia mereka yang memiliki lebih banyak kawasan walaupun hanya lebih daripada satu maka pihak tersebut adalah pemenang.

Penulis amat yakin jika MCA, GERAKAN, MIC dan PPP kalah kesemua kerusi sekalipun Barisan Nasional tetap akan berkuasa disebabkan dengan bilangan kerusi yang dimiliki oleh UMNO dan komponen parti Barisan Nasional di Sabah dan Sarawak. Sekirannya pembaca kurang yakin terhadap kenyataan saya maka tolak sahaja kesemua kerusi yang dimiliki oleh parti-parti yang saya sebut setelah MAC 2008 (MCA, GERAKAN, MIC dan PPP) dan pembaca akan menyedari hakikat bahawa Barisan Nasional masih tetap berkuasa.

 

Faktor – faktor Belum Tiba Masanya Pakatan Rakyat Menawan Putrajaya

Pertama, faktor kebangkitan golongan muda bukanlah penentu kepada kemenangan PR 13 di tangan Pakatan Rakyat. Hal ini disebabkan lebih daripada 3 juta pemuda masih belum lagi mendaftarkan diri sebagai pengundi dan daripada bilangan yang mendaftarkan diri masih belum tentu mereka akan mengambil mengundi dalam pilihan raya. Keadaan ini bermaksud pemuda yang menentang kerajaan di laman maya sekalipun tidak semestinya mereka akan mengundi. Analoginya ibaratkan jika pada hari kita suka pada seseorang si gadis tetapi adakah semestinya kita akan memikat si gadis tersebut? Keadaan ini masih belum lagi mengambil kira faktor peratus pengundi golongan dewasa dan tua adalah jauh lebih banyak berbanding dengan golongan muda.


http://umnolawanpas.files.wordpress.com/2010/10/648px-pas_logo_svg1.png
PAS




Kedua, penulis tidak pernah menafikan PAS merupakan satu-satunya lawan yang mampu untuk berdepan dengan UMNO dalam konteks sokongan undi Melayu. Cuma hakikat semasa adalah realiti di Malaysia kita sedar akan hakikat lebih ramai Melayu yang mengutamakan bangsa lebih daripada agama dan keadaan ini akan terus meletakkan UMNO sebagai parti Isteri pertama Melayu dan PAS pula isteri kedua walaupun penulis tidak pernah menafikan hakikat sekirannya diberi peluang maka masyarakat Melayu mahu kedua-duanya sekaligus tetapi keadaan ini amat sukar berlaku dalam realiti politik di Malaysia. Keadaan ini masih belum lagi mengambil kira faktor gaya hidup dan mentaliti masyarakat Melayu yang semakin jauh lebih terbuka.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPh1389W8egGQaYXCL7aadk-2wpn9T6LyBaH-vaZff-i-VZ_-ZA_Yb00qaRP7ZbYw7y8wkAZssIAYuvcBIn3j_wUl_FyJz4R-qX_XbR5UWG9MV7pmkR-dZGoIKjqX4Z7NO9egr42_iIog/s1600/LogoPKR2.jpg
PKR


Ketiga, PKR pula sebenarnya dalam realiti politik merupakan parti yang paling lemah dalam Pakatan Rakyat walaupun mereka memiliki bilangan kerusi terbanyak. Sekirannya ramalan penulis tidak silap maka penulis meramalkan bahawa dalam PR 13 PKR tidak akan lagi memiliki kerusi terbanyak dalam Pakatan Rakyat. Jika kita soal tentang realiti sebenar sekalipun kita perlu sedar bahawa tidak banyak beza antara PKR dengan UMNO sekirannya kita melihat ramai pemimpin dan ahli dalam PKR pada hari adalah produk UMNO dan keadaan ini sudah berkali-kali jelas menunjukkan terdapat banyak persamaan antara kedua- dua parti ini. Yang bezanya sejahat-jahatnya UMNO masih merupakan parti yang memiliki kekuatan jentera dan sistem yang amat kukuh berbanding dengan PKR yang sebaliknya. Dalam sesebuah parti politik yang kuat memerlukan falsafah politik di mana tangan di bawah yang mengangkat kepimpinan di atas (bottom up politics) dan bukannya tangan di atas yang menarik kepimpinan dari bawah ke atas (top bottom politics). Kelemahan jentera PKR masih menjadi isu yang paling utama dalam sistem politik Pakatan Rakyat hari ini. Oleh itu apakah PKR merupakan lawan terbaik untuk berdepan dengan UMNO? Penulis berani untuk membuat kesimpulan sekirannya pada hari ini PKR bermusuh dengan PAS atau DAP sekalipun mereka akan kalah hampir kesemua kerusi sekirannya bertandingan 1 lawan 1 dengan PAS atau DAP.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzw22HFhaEMDaoSnZNJRN4InJRpuFKE4vKkjNfLgxLL_o7z17Tf5yGZxE1nZTiZbRI_BDI8AECc-LzcoBts1Oh1ygfp3i6kKeGE-dgEsBwb9J3AVA3GqgCNtB_I1Uab835V_npqe5s82Y/s400/DSC_0796.JPG
DAP

Keempat, kita berbicara tentang realiti politik dimana Barisan Nasional masih memiliki home advantage dalam padang bola yang sudah lama mereka kuasai. Jika Pakatan Rakyat hendak mengatakan BN rasuah maka bukankah keadaan ini dari segi politik hanya memberi kredit kepada BN sebagai pihak yang memiliki kekuataan sumber dan kewangan yang jauh lebih banyak daripada apa yang mereka kuat dalam 4 tahun ini? Jika Pakatan Rakyat hendak mengatakan BN bermain kotor maka bukankah dalam konteks sebenar politik hanya memberi kelebihan kepada BN apabila pengadil berpihak kepada pasukan BN? Jika inilah serangan PR maka apakah yang ada dalam PR buat masa terdekat ini untuk menawan Putrajaya?

Kelima, kesemua faktor yang membangkitkan golombang tsunami politik Mac 2008 sudah terpatah tsunami tersebut. Oleh itu dengan hanya mengharapkan isu Lembu dan LYNAS dan bercita-cita untuk menawan Putrajaya hanya akan tertinggal sebagai mimpi sahaja dan ingat Najib bukanlah Pak Lah yang Pakatan Rakyat depani pada pilihan raya lepas. Pilihan raya hanya akan diadakan setelah kedua-dua isu ini semakin hari semakin lembut. Realiti politik di Malaysia adalah tidak akan ada satu isu yang akan berlanjutan dengan lama kerana masyarakat Malaysia lumrahnya masyarakat hangat-hangat tahi ayam dan mudah bosan dengan isu yang sama.

Keenam, jika kita hendak mengambil beberapa siri pilihan raya kecil maka kesimpulan awal sudah boleh kita simpulkan bahawa sokongan Melayu dan India sudah semakin kembali kepada Barisan Nasional. Satu-satunya elemen dalam sejarah politik komuniti India di Malaysia yang mampu untuk menggugat sokongan India menentang Barisan Nasional adalah perjuangan HINDRAF dan HINDRAF kini bukan sahaja sudah berpecah malahan sudah tidak lagi mencengkam kekuasaan dan pengaruh mereka dalam komuniti India seperti mana berlaku sebelum Mac 2008. Dalam konteks ini secara jujurnya mungkin politik wang dan kotor Najib untuk merealisasikan keadaan ini tetapi memandangkan penulis hendak menulis dari segi konteks realiti politik maka strategi politik tetap strategi politik tidak kira baik atau jahat. Namun begitu, secara jujurnya juga Pakatan Rakyat sendiri dalam banyak rentetan peristiwa telah membelakangi dan juga mengkhinati perjuangan HINDRAF. Keadaan ibaratkan kacang lupakan kulit setelah Mac 2008 yang memberi peluang dan ruang yang lebih besar untuk lawan menawan hati mereka.

Ketujuh, kebangkitan laman maya hanya akan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat dalam jangka masa panjang. Realiti di Malaysia majoriti belum lagi menggunakan Internet sebagai teman media mereka terutamanya golongan dewasa dan tua. Tambahan pula, kekuasaan laman maya hanyalah lebih tertumpu pada pasaran bandar sahaja buat masa ini. Banyak lagi kawasan yang tidak memiliki perkhidmatan internet. Biarlah jika Pakatan Rakyat hendak mengatakan Barisan Nasional masih menguasai media utama tetapi dari segi politik keadaan ini hanya akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional untuk menyuntik kelebihan politik mereka.

NATIJAHNYA, INSYALLAH BUKAN MUDAH NAK MERUNTUHKAN KEPERCAYAAN RAKYAT MALAYSIA KEPADA UMNO DAN BARISAN NASIONAL. APA YG PERLU PEMIMPIN2 BARISAN NASIONAL LAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB BERDASARKAN SLOGAN 1 MALAYSIA [RAKYAT DIDAHULUKAN DAN PENCAPAIAN DI UTAMAKAN] IALAH JANGAN BERCAKARAN ANTARA SATU SAMA LAIN.

No comments:

Post a Comment