Wednesday, May 5, 2010

PERANGAI KITUL

Buruk sangka amalan jahiliah boleh memutuskan silaturahim -Nik Salida Suhaila Nik Saleh (Berita Harian 6/5/2010)

DALAM dunia yang penuh tohmah dan buruk sangka ini, manusia sering bertelingkah kerana tidak mengetahui kebenaran. Ada segolongan kecil yang bijak melakukan fitnah kerana hasad dengki dan terlalu cintakan dunia sehingga umat Islam sering bermusuhan sesama sendiri, sekali gus merendahkan nilai dan maruah agama di mata bukan Islam. Ia juga menjadi sebab umat Islam semakin jauh daripada ukhuwah dan silaturahim berasaskan takwa malah merenggangkan persaudaraan.

Sebagai penganut agama yang menganjurkan umatnya hidup rukun dan damai, kita dilarang melakukan perkara yang menjejas dan merosakkan hubungan baik sesama manusia. Allah berfirman (Surah Al-Hujuraat: 12) bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”

Allah mengingatkan kita, sebahagian prasangka itu perbuatan dosa kerana ia timbul daripada perasaan iri hati atau dengki terhadap seseorang. Ia juga menyebabkan timbul tuduhan berasas kerana orang lain turut serta melakukan perbuatan serupa. Ini menambahkan lagi prasangka buruk sedia ada. Teknologi komunikasi yang tidak bersempadan meluaskan penyebaran maklumat yang boleh meracuni akal manusia yang tidak tahu membuat pertimbangan antara fitnah dan hak.

Oleh itu, sebagai hamba yang beriman kepada Allah, kita perlu menjaga pertuturan dengan berbicara yang baik saja atau berdiam diri seperti sabda Rasulullah (diriwayatkan Iman Al-Bukhari) maksudnya: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berkata-kata yang baik atau hendaklah ia diam.”

Buruk sangka dengan hasrat mempengaruhi minda orang lain supaya turut membenci saudara seagama adalah perbuatan jahiliah kerana tamakkan dunia dan terlalu cintakan isinya yang menjadi bahan bakar neraka. Banyak yang boleh diteladani daripada kisah sahabat Rasulullah dan sejarah sehingga boleh menggadaikan negara dan agama akibat buruk sangka. Ini patut menjadi iktibar setiap umat Islam yang cintakan agama. Jika tidak kerana buruk sangka menjadi padah kepada umat Islam, mustahil Allah memperincikan betapa penting menyelidiki maklumat yang disampaikan seseorang kerana bimbang kita turut mempercayai dan menjadi penyampai kepada fitnah terhadap orang lain.

Allah mengingatkan kita dalam al-Quran (Surah Al Hujuraat: 6) bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah untuk menentukan kebenarannya.”

Kerana buruk sangka, menyebabkan putus silaturahim. Sebab itu, perpaduan umat Islam akan goyah malah menjadi laba kepada musuh yang sentiasa menantikan saat kehancuran manusia yang dibimbing dengan perintah dan larangan Allah. Satu demi satu keistimewaan umat Islam yang tiada bandingannya diselongkar dan dibinasakan dengan janji syurga di dunia mengakibatkan janji Allah mengenai hari pembalasan dipandang sebelah mata. Perkataan dusta yang dibawa orang fasik pula dikitabkan menjadi rujukan utama.

Untuk menjauhkan diri daripada terus melakukan fitnah terhadap setiap umat Muhammad, kita hendaklah membataskan prasangka buruk terhadap seseorang setakat dalam hati tanpa meluahkan atau memberitahu orang lain, apatah lagi meyakinkan orang lain supaya mempunyai perasaan serupa. Sebagai manusia, kita mempunyai kata hati yang lahir daripada pelbagai faktor dalaman diri sendiri yang boleh menerajui tindak tanduk kita seperti berprasangka.

Allah berfirman (Surah Al-Hujuraat: 12) bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang. Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Jika demikian keadaan mengumpat maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Maha Mengasihani.”

Justeru, prasangka yang boleh mendatangkan dosa wajib dijauhi jika kita sayangkan kehidupan sesudah mati. Sebaliknya, tukarkan buruk sangka dengan kasih sayang dan belas kasihan sesama umat bersaudara kerana itulah asas sebuah kehidupan berkeluarga yang berpaksikan Adam dan Hawa.

Tambahan Lias Marzuki:

Kita tak payah mengadu domba, melaga-laga pemimpin dan pemimpin, menfitnah, menkafirkan org mengatakan org itu tidak memperjuangkan Islam, hasad dengki dan menuduh org melakukan perkara mungkar dan khianat kepada agama bangsa dan negara dan mengugut bunuh. Kembalilah kita kepada jalan Sunnah Nabi Muhammad (SAW) dan Al-Quran. Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup lama dan beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok.

Jangan kita asyik menabur fitnah, dengki dan meracuni pemikiran org Melayu Islam dengan mengatakan bahawa UMNO/BN tidak boleh memerintah kerana korup, kroni, salah guna kuasa, kafir, tidak Islam dan pengkhianat agama, bangsa dan negara. Kita renung diri kita adakah kita dapat memerintah lebih baik dan lebih mulia daripada UMNO/BN di masa akan datang walaupun pemimpin yang bakal menduduki kerusi Putrajaya tersebut seterang lagi bersuluh tidak mempunyai kredibiliti kepimpinan yang cari oleh org Islam Malaysia.

Jangan kata kita ini sudah cukup Islam tetapi bila dihadapan Allah (SWT) kita ini hanya sekuman pun belum tentu kerana pada masa tersebut tiada yang tidak bercakap boleh dikatakan semua anggota badan boleh berkata-kata dihadapan Allah (SWT). Kita jangan takut sekiranya apa yang kita lakukan itu adalah untuk kebaikan dan kesejahteraan bersama demi agama, bangsa dan negara tetapi sekiranya sebaliknya apa yang kita lakukan tersebut adalah semata-mata akibat daripada perasaan dendam, kecewa, tidak puashati dan ingin memecah belah umat Islam di Malaysia maka yang melakukannya tersebut akan menerima akibat yang amat dashyat di sini Allah(SWT).

Kadang kala keperitan dan keazaban tersebut di tunjukkan oleh Allah (SWT) kepada umatnya di dunia lagi tetapi kita sahaja yang tidak mengetahuinya. Akhirnya renunglah diri sendiri sebelum kita merenung ke tempat lain.
Beringat lah jangan jadi SiKitul kerana azab Allah (SWT) tu sangat teruk buat org sebegini.


No comments:

Post a Comment