Friday, January 7, 2011

Tembelang Meriam Buluh PAS sudah mahu pecah?

Quantcast



Kenapa Meriam Buluh PAS ini letak jawatan Pengerusi Kedah Sato?
 
Teman terkejut membaca surat terbuka yang ditulis oleh seorang pemimpin akar umbi PAS Negeri Kedah mengguna nama pena Buluhmadu yang disiarkan oleh media pro-Anwar MalaysiaKini yang menegur Mahfuz Omar dalam isu syarikat Kedah Sato Sdn. Bhd.

Teman tidak mahu mengulas panjang walaupun teman tersenyum baru mengetahui bahawa Mahfuz asalnya ialah "Ketua Pegawai Eksekutif" setor Lapangan Terbang Bayan Lepas. Tapi itu bukan isunya, walaupun teman percaya sikap dan perangai seseorang itu kekadang mencerminkan latarbelakang pendidikan beliau.

Teman selalu dok bayang kepimpinan tinggi PAS sepatutnya atau sekurang-kurangnya memiliki pendidikan dan kelayakan bidang agama, macam Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, ataupun paling-paling koman mangkuk pun lepasan empat senawi Pondok Lanai pun jadilah. Kurang-kurang teman ada lah jugak sikit kelayakan syariah sebagai peguam syarie Mahkamah Tinggi Syariah, selain berkelayakan sebagai peguam sivil Mahkamah Tinggi Sivil! Tapi takdelah pulak teman berangan nak jadi pemimpin, walaupun pernah menjawat jawatan AJK Lujnah Kebajikan PAS Pusat, AJK PAS Perhubungan Wilayah Persekutuan, Yang DiPertua PAS Kawasan dan lain-lain. Tu pun bukan teman mintak, dema nak bagi yop!

Apapun, teman sentuh isu kelayakan ini kerana ada diantara mereka kalau orang lain bercakap mengenai Islam habis dimaki hamun sebagai tak layak. Macam sorang dua pak jangoat yang mempertikai Datuk Ahmad Khusrin sebagai tidak layak menjadi Pengarah JAIS kerana tiada kelayakan agama. Yang dema alip-ba-ta pun dok terketar lagi tapi beriya-iya mendabik dada sebagai pemimpin gerakan Islam walaupun hanya setakat hapal dua-tiga ayat Quran. Malah ada yang ahli akar umbi dah bakulsampahkan pun tapi terhegeh-hegeh jugak nak jadi pemimpin ikut "pintu jalan belakang!!". Apa nak buat yop, akhir zaman ni macam-macam boleh jadi. Nabi sendiri pernah bersabda yang mafhumnya "akan datang nanti suatu zaman badui padang pasir pun akan berlumba membina bangunan pencakar langit".

Tapi isu yang lebih penting yang perlu dijawab ialah apakah dakwaan saperti yang terkandung didalam surat terbuka itu betul?! Jika tidak betul, ianya adalah satu fitnah yang perlu dinafikan dengan fakta dan diambil tindakan tegas, dan bukan dengan maki hamun serta label melabel, walaupun ada diantara mereka cukup kuat bab label-melabel orang. Teman tidak akan terkejut kalau ada dikalangan penyokong totok dan kelabu asap yang akan membalas hujah penulis Buluhmadu ini dengan dilabel sebagai pencacai umno, barua BN, munafik, mungkin juga talibarut kapir. Sebab itu sahajalah level mental dema yop!

Macam dahulu terdapat beberapa pak jangoat yang melabel seorang bekas pemimpin kanan umno sebagai Al-Juburi, tetapi kini habis pemimpin itu dibontoti dan dijilati walaupun sudah terang lagi bersuluh warna sebenar pemimpin yang ditabal oleh bininya sebagai anugerah tuhan itu!

Tetapi sekiranya dakwaan yang dibuat didalam surat terbuka itu benar, ianya adalah satu kes yang serius yang perlu disiasat oleh bukan sahaja pihak berkuasa, tetapi juga oleh kepimpinan PAS. Kerana ianya mempunyai elemen-elemen khianat terhadap Kerajaan PAS Kedah pimpinan YAB Dato' Seri Ustadz Azizan Abdul Razak.

Apa pun, teman serahkan kepada kebijaksanaan dan kewibawaan para ulama', kepimpinan dan ahli akar umbi PAS untuk menentukan apa yang perlu mereka lakukan. Cuma ingatan teman Rasulullah saw pernah bersabda, "akan datang suatu zaman nanti kamu akan terkena suatu penyakit yang terkena kepada umat terdahulu, hubbud dunya, wakaro hiyatul maut - kamu terlalu sayangkan dunia dan takutkan mati". Dalam keadaan itu, ALLAH akan mencabut perasaan takut musuh kepada Islam dan mencampakkan perasaan wahan kepada umat Islam.

Hari ini kita perlu bertanya mengapakah umat Islam kini dihina dimana-mana. Walaupun kita umat yang begitu ramai (melebihi satu billion jumlahnya), walaupun kita punya segala hasil kekayaan bumi (minyak dan lain-lain), walaupun kita ada senjata nuklear (saperti Pakistan), walaupun kita antara yang mempunyai kelengkapan ketenteraan yang hebat (saperti Saudi, Kuwait dll), walaupun kita punya jumlah tentera yang hebat dan ramai (Iraq sahaja ada lebih 1 juta tentera regular), tetapi mengapa kita mudah diperkotak-katik dan ditendang-terajang macam bola lisut sahaja oleh musuh-musuh ALLAH. Jawapannya terletak kepada kita kelemahan dan kerakusan kita sendiri - kerana ALLAH tidak membantu kita. Kerana kita tidak membantu agama ALLAH.

Moga ALLAH memberikan hidayah dan petunjuk kepada kita, dan memberikan kekuatan istiqomah dan keampunan kepada kita dalam mengahrungi sa'at getir dan mencabar yang dihadapi oleh umat Islam.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin



No comments:

Post a Comment