Friday, April 15, 2011

Pilihanraya yg akan menjadi penentu kepada sentimen rakyat terhadap BN di bawah YAB PM dan TPM...

Ke mana rakyat Sarawak akan bawa Bumi Kenyalang


Kesian Pakatanal Rakyatul Syaitan di Sarawak
The predominantly Malay-Melanau constituencies look set to remain a stronghold of Parti Pesaka Bumiputera Bersatu, the lynchpinch of the Sarawak Barisan Nasional. Most in the Malay-Melanau community find no reason to opt for another political party, given the development that is continuing in their areas, according to analysts.
Rakyat negeri ini diingatkan agar tidak terpengaruh serta sentiasa berwaspada dengan kehadiran hantu dan jembalang (pembangkang) yang wujud pada musim pilihan raya kerana mereka hanya berjuang untuk puak tertentu.


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ‘hantu dan jembalang’ akan datang dengan mulut manis membuat tawaran-tawaran yang disifatkan hanya pembohongan serta palsu.

“Inilah waktu untuk seluruh rakyat menolak hantu dan jembalang yang sebahagiannya datang dari Semenanjung dan sebahagian pula berada di Sarawak sejak sekian lama,” katanya sambil menambah, ini kerana kita tidak mahu Sarawak terpinggir daripada usaha-usaha tranformasi dan arus perdana kerajaan.

Setelah 10 hari berkempen kedua-dua belah pihak iaitu BARISAN NASIONAL dan PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN termasuklah SNAP, PCM dan BEBAS begitu optimistik sekali bahawa rakyat Sarawak akan mengundi mereka.

YAB PM dan TPM telah menjelajah keseluruh Sarawak utk melihat sendiri dan lebih dekat akan pembangunan dan apa-apa transformasi yg ingin di laksanakan di Sarawak utk rakyat Sarawak. YAB PM kata BARISAN NASIONAL tidaklah 100% "perfect" tetapi BARISAN NASIONAL tidak pernah mungkir janji utk membawa pembangunan dan kemajuan kepada Sarawak.

Sebaliknya PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN hanya janji ibarat "Hantu dan Jembalang" yg menaburkan janji manis utk meraih undi di pilihanraya sesudah pilihanraya maka akan di tinggalkan janji maka akan mulalah mengaut hasil maksul bumi Sarawak spt yg terjadi di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Ini memang tidak dapat di nafikan, janji pilihanraya di ketepikan kerana semua kerajaan BARISAN NASIONAL telah laksanakan sebelum ini PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN hanya perlu bagi "touch up" sahaja. Maka ini akan jadi macam Hikayat 100 hari Buku JinGAy yg menceritakan bagaimana dongengan utk memberikan keselesaan kepada rakyat sebaliknya ianya akan mendatangkan kemudaratan kepada hasil negara. Hikayat itu hanya mencerita pasal memberi keselesaan tetapi bagaimana nak memberi keselesaan dan bagaimana nak dapatkan hasil bagi memberikan keselesaan serta bagaimana nak membuat perancangan masa hadapan sekiranya berlaku sebarang kenaikkan terhadap harga-harga minyak, apakah kesannya kepada keselesaan itu dapat dikekalkan dan menjamin bahawa belanjawan negara tidak terdeficit sentiasa sehinggakan terpaksa membawa masuk "WORLD BANK". Ini bermakna sekiranya tidak jadi pemerintah maka PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN boleh berkata-kata spt burung kakak tua yg akan mengikut sahaja cakap-cakap org tetapi apabila suruh cakap sendiri maka terkedu-kedu seperti org disampuk syaitan. Janji pilihanraya memang manis tetapi ianya akan menjadi pahit setelah PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN dapat memerintah, contoh sudah ada di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Maka rakyat Sarawak harus bijak dalam melaksanakan tanggungjawab utk memilih kerajaan yg dapat memberi pemerintahan yg menjamin kestabilan, kesejahteraan, kemakmuran, keamanan, keharmonian, keadilan dan kesaksamaan. Tiada parti di Malaysia yg dapat memberikan semua itu selain drp BARISAN NASIONAL yg telah bertapak di Malaysia sekian lama dan telah menunjukkan kepada rakyat Malaysia dan rakyat Sarawak bahawa BARISAN NASIONAL adalah sebuah parti gabugan berbagai etnik dan bangsa utk rakyat Sarawak dan rakyat Malaysia spt slogan 1 Malaysia yg di dokong oleh pemerintah YAB PM. BARISAN NASIONAL juga menjamin bahawa setiap perancangan dan polisinya sentiasa menitik beratkan bahawa "rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan" agar setiap pembangunan dan kemajuan rakyat sentiasa di berikan perhatian kemudian pembangunan dan kemajuan tersebut mesti mencapai sasaran atau matlamatnya.

Bak kata YAB PM kita jangan undi ikut sentimen kerana yg rugi adalah kita sebab sekarang kita mempunyai hubungan yg baik antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat sekiranya kita undi PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN maka sudah tentu perhubungan tersebut akan retak dan belah tunggu berkecai sahaja. Inilah yg terjadi kepada hubungan pusat dan kerajaan negeri PAKATANAL RAKYATUL SYAITAN di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Mereka tidak ingin bernaung di bawah kerajaan pusat dan apa yg ingin di bawa ke neger-negeri tersebut maka kata putus hendaklah di perolehi drp kerajaan negeri. Contohnya Selangor perlantikan S/U Negeri tempoh hari dan isu air drp Pahang. Inilah dua perkara yg agak besar yg menjadi kemelut politik di Selangor, walaupun perlantikkan S/U Negeri sudah selesai tetapi kemelut air drp Pahang masih lagi berjalan dan terdapat tarik tali antara kerajaan Pusat dan kerajaan negeri. Akhirnya yg tanggung ialah rakyat. Rakyat yg merasakan kekurangan dan ketidak selesaan tersebut serta kerugiannya. 


HARI ini 979,976 pengundi di negeri Sarawak Bumi Kenyalang akan menunaikan tanggung jawab membuang undi bagi memilih kerajaan untuk tempoh lima tahun akan datang.Sebanyak 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dipertandingkan dalam pilihan raya kali ini.Pertandingan dianggap sengit kerana semua kerusi ditandingi.


Parti-parti pembangkang juga dilihat begitu agresif berkempen. Mereka meletakkan calon di semua kerusi sehinggakan di beberapa kawasan mereka meletakkan calon bersaing sesama mereka menentang calon BN.
Namun dalam kehangatan pertandingan ini, kempen pilihan raya berjalan dengan tertib dan lancar. Ini diakui sendiri oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Ini menyerlahkan sikap matang rakyat Sarawak yang sukakan suasana harmoni serta tidak mahu kacau bilau di negeri mereka yang aman damai.Malah kematangan rakyat Sarawak ini adalah petanda bahawa mereka tahu apa yang terbaik untuk mereka. Sejak sekian lama negeri itu menempa kemajuan dengan pelbagai projek pembangunan dilaksanakan untuk meningkatkan taraf hidup dan sosio-ekonomi rakyat.

Pastinya mereka mahu kemajuan negeri dan kemakmuran rakyat ini berterusan. Untuk memastikan kesinambungan ini, rakyat Sarawak tentu tahu membuat keputusan yang betul dengan memilih kerajaan yang mampu membangunkan negeri, membela serta mengutamakan rakyat.

Justeru, mereka diharap tidak mengundi mengikut sentimen. Kita percaya mereka bijak memilih antara kaca dengan permata. Mereka tahu siapa yang sentiasa bersama ketika susah dan senang, berbanding orang yang hanya datang bertanya khabar bila musim pilihan raya. Rakyat Sarawak tidak akan termakan kail berduri bersalut umpan.
 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgyFyFmsLv3iQQAqtWEreeFa9PuniEDx5nJgXgTpUjxzTcxJASyE5J2EuYRW1Hs3buVountO_4D7EnNQcQGmLiLhNR1ACqRVmnveNS0HZCUFTSrw8azNyHT8B7O-IoO-IeTv-6rPwpVPjo/s1600/bn_logo.gif
Uundilah BARISAN NASIONAL


Maka undilah BARISAN NASIONAL untuk kestabilan, kesejahteraan, kemakmuran, keamanan, keharmonian, keadilan dan kesaksamaan serta pembangunan dan kemajuan berterusan di Bumi Kenyalang...


No comments:

Post a Comment