Saturday, March 5, 2011

Explain lottery "ban" in Kelantan, DAP tells PAS...Tempoh hari kerajaan PAS Kelantan telah melarang penjualan tiket loteri apabila PBT Kota Bahru mengempur dua kedai di Kelantan dan merampas "Big Sweep" dan saman di keluarkan terhadap towkay kedai. Kita sanjung akan ketegasan ini. Sungguhpun begitu adakah tindakan ini sebagai gimik politik PAS utk meraih undi org Melayu dan Islam dalam mencerminkan konsep perjuangan Islam PAS yg berjiwakan kerakusan kuasa bukannya ikhlas berdasarkan perjuangan menegakkan keislaman itu. Kita takut perkara ini akan berulang lagi spt di Selangor apabila PBT Subang Jaya melarang org Islam bekerja di premis-premis minuman arak tetapi sekali di tegur oleh DAP yg di ketuai oleh Si Rony the Lahab PAS terpaksa akur bahawa mereka memang tiada kuasa dalam pentadbiran di Selangor tetapi di Kelantan ianya berlainan apabila PAS mempunyai kuasa sepenuhnya di Kelantan. Sungguhpun begitu adakah PAS akan kendurkan pembenterasan ini apabila sekutunya dalam Pakatanal Rakyatul Syaitan menegur dan mengesa agar PAS membuat penjelasan mengapa PAS boleh bertindak di luar batasan dan melanggar "People have freedom of choice" kata Tony Pua dan Loke pula menegaskan bahawa "We the DAP are very concerned" if the lottery ban was indeed Kelantan state policy". Natijahnya PAS sekarang serba salah nak tegakkan Islam ada DAP nak tegakkan hukum Islam ada DAP maka PAS makin lama makin tersasar drp landasan perjuangannya yg asal tetapi timbul pula perjuangan baru iaitu politik agama yg di gunakan utk meraih undi utk menang dalam pilihanraya. Ini juga menunjukkan kpd kita bahawa PAS memang telah di dongkeykan dan pergunakan oleh DAP utk mendapatkan undi Melayu supaya DAP dapat memerintah Malaysia. Kita mesti ingat bahawa tanpa undi Melayu, DAP tak usah bermimpilah utk menawan Putrajaya. Sekarang DAP sudah ada senjata sulit iaitu Anwar Ibrahim dan PAS tetapi kedua-dua insan Melayu dan Islam ini tidak tahu akan tujuan dan agenda DAP sebabnya masing-masing memang menyimpan dendam dgn UMNO dan BN. Maka apa yg akan terjadi kpd agama, bangsa dan negara bukan menjadi perkiraan mereka sebaliknya ialah kuasa dan Putrajaya adakah agenda utama Anwar dan PAS walaupun mereka tahu dan terpaksa akur dgn agenda DAP iaitu anti Melayu, Islam dan Raja-Raja Melayu....


Loke said the move might cost PAS Chinese support at the ballot box. — file pic
 
KUALA LUMPUR, March 5 — The DAP has urged PAS to clarify a reported ban on lottery tickets in Kelantan, saying the move may slash Chinese support for the Islamist party.
 
It was recently reported that the Kota Baru Municipal Council had raided two bookshops in Kelantan, seizing Big Sweep lottery tickets and issuing summonses to the owners.
 
“It will create some fear among the Chinese community and the Chinese community will be wary of PAS,” DAP Socialist Youth chief Anthony Loke told The Malaysian Insider yesterday. 
 
“DAP calls upon the Kelantan state government to explain whether this is a new ruling by the state government or is it an overzealous enforcement by the local councils,” he said.
 
The MCA has always highlighted the Islamic state bogey in its election campaigns against PAS.
 
MCA central committee member Datuk Ti Lian Ker reportedly said the lottery was governed by federal laws and that the right to buy and sell such lotteries should not be deemed as gambling.
 
DAP national publicity secretary Tony Pua, however, argued that all businesses required licences from local councils. 
 
“Ti Lian Ker's comment that it's under federal jurisdiction is nonsense,” Pua told The Malaysian Insider yesterday.
 
“(The) Kelantan government should clarify . . . if the shops selling the lottery tickets had no licence,” he said.
Pua also said the DAP did not support an outright ban on gambling.
 
“People have freedom of choice,” said the Petaling Jaya Utara MP.
 
Loke said the DAP would raise the matter in Pakatan Rakyat if the lottery ban was indeed Kelantan state policy
 
“We the DAP are very concerned,” Loke said.

No comments:

Post a Comment