Friday, December 15, 2017

PRU14...milik siapakah Putrajaya...?

Partai-partai pembangkang sebelum PAU 2017 telah banyak melakukan tohmahan, penghinaan, pengkejian, penfitnahan dan perlekehan terhadap pemimpin-pemimpin UMNO/BN dan struktur UMNO/BN itu sendiri. Serangan demi serangan di laksanakan oleh partai-partai pembangkang terutamanya Pakatun, Dogtrin Dapigs yang tergolongan di dalam Pakatan Harapan dan PAS dalam Gagasan Sejahtera. Sungguhpun begitu ianya tidak menjejaskan sedikitkan kekuatan UMNO/BN itu sendiri mahupun melemahkan sistem kepimpinan UMNO/BN itu, Malahan UMNO/BN di bawah kepimpinan Tok Jib terus mara ke hadapan tanpa memikirkan "Bapa segala pilihanraya iaitu PRU14".

Sungguhpun begitu semasa PAU 17 yang tamat pada 9/12/2017 Tok Jib telah mengariskan beberapa faktor yang akan menentukan kemenangan di pihak UMNO/BN salah satu daripadanya ialah berapa banyak UMNO/BN telah berjaya melaksanakan projek-projek pembangunan untuk kesejahteraan rakyat seperti MRT, LRT, Lebuhraya persisiran pantai (Banting-Taiping), LPT sambung sampai ke Kelantan, Keretapi Laju Pantai Timur, Keretapi Laju Kuala Lumpur-Singapura, Pan-Borneo Highway,  pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan dan banyak lagi. Walaupun begitu rakyat masih tidak puashati kerana "harga minyak dan harga barangan masih lagi tinggi" tidak seperti 10-20 tahun dulu.

Bila negara semakin maju dan pendapatan rakyat semakin tinggi, maka perubahan harga barangan pasti akan berlaku. Setiap harga barangan adalah di bawah kawalan dan/atau diselia oleh pengeluar, pemborongan dan peruncit tiada satu pun yang dapat di kawal oleh kerajaan melainkan kerajaan memberikan subsidi tetapi berapa lama kerajaan ingin memberikan subsidi terhadap barangan-barangan tersebut. Kita ambil contoh "minyak" sebelum ini kerajaan memberikan subsidi tetapi setiap subsidi itu dapat di gunakan oleh semua orang tidak termasuk orang yang di sasarkan iaitu golongan berpendapatan rendah. Malahan setiap tahun ramai warganegara asing daripada Singapura dan Thailand datang ke Malaysia untuk mengisi minyak dan membawa balik minyak Malaysia yang murah belum lagi kes penyeludupan minyak diesel.

Bila kerajaan batalkan subsidi dan apungkan harga minyak mengikut harga minyak pasaran dunia, maka harga minyak peruncitan akan meningkat dan menurun mengikut harga di pasaran dunia. Ini yang sentiasa di manipulasikan oleh pembangkang terutama PH dan Pakatun kerana kerajaan tidak dapat mengekalkan harga minyak seperti yang di kenakan semasa pemerintahan Pakatun. Malangnya Pakatun tidak pernah menunjukkan samada subsidi yang di berikan semasa pemerintahan Pakatun telah memenuhi "target" dan aspirasi kerajaan untuk membantu golongan berpendaatan rendah. Harga minyak yang tidak menentu telah di politikkan oleh Pakatun untuk kepentingan politiknya yang sempit hanya untuk menjaga "kepentingan peribadi, kaum keluarga dan kronisme" yang semakin hari semakin tersepit. Pemimpin-pemimpin muda PH siap siaga untuk mengadakan perhimpunan "turun harga minyak" tetapi mekanisme yang macam mana pemimpin-pemimpin muda ini dapat lontarkan kepada kerajaan dalam membendung kenaikkan harga minyak di pasaran dunia. Semua orang boleh mengadakan "democrazy" tetapi "democrazy" yang bagaimana yang dapat menguntungkan rakyat? Sekiranya "democrazy" setakat hendak mencari "political mileage" rentikan sahaja sebab ianya akan merugikan banyak pihak dan ianya juga tidak akan mengubah apa-apa melainkan untuk "syok sendiri PH" sahaja.

Harga barangan ini suatu yang subjektif yang tidak dapat di kawal oleh kerajaan kerana setiap barangan mesti akan pengeluar, pemborong dan peruncitnya sebelum sampai kepada pengguna. Sekarang pengeluar, pemborong dan peruncit mengatakan harga barangan naik di sebabkan oleh GST tetapi pernah tak pengeluar, pemborong dan peruncit mengatakan harga barangan naik di sebab SST dahulu bukannya harga minyak. Sekiranya pengeluar, pemborong dan peruncit ini menyalahkan GST, maka itu adalah satu andaian yang tidak menusabah kerana kerajaan hanya mengenakan GST sebanyak 6% sahaja daripada harga barangan. Dahulu sebelum GST harga barangan boleh di tingkat berkali-kali ganda tetapi dengan GST harga barangan tidak dapat di tingkatkan kerana ada peruntukkan undang-undang Akta Penguatkuasaan Kawalan Harga dan Anti-Pencatutan (KPDNKK).

Mengapa kerajaan berani menobatkan GST untuk mengantikan SST? Pada mulanya banyak bantahan terutamanya datang dari PH yang mengatakan harga barangan akan naik akibat GST dan ianya akan merugikan rakyat dan negara. Sebaliknya harga barangan memang naik tetapi naik bukan akibat daripada GST (faktor luar yang tidak boleh di kawal oleh kerajaan peningkatan harga minyak, bahan mentah yang di eksport, faktor cuaca tempat pengeluar bahan mentah dan lain-lain). Malahan GST telah memberi pulangan yang mendadak kepada kerajaan sebanyak RM41 billion pada tahun 2016 dan ini mungkin akan meningkat lagi pada tahun 2017 dan tahun-tahun seterusnya. Ini telah dan akan memacu pertumbuhan ekonomi Malaysia yang lebih rancak kerana kerajaan mempunyai lebihan dana untuk mengembelingkan pertumbuhan ekonomi agar rakyat sejahtera dan negara makmur. Kerajaan tidak lagi hanya bergantung kepada hasil "petroleum" dan hasil eksport industri sebaliknya kerajaan cuba mencari dana-dana baru bagi meningkatkan "pendapatan kerajaan dan rakyat".

Apa yang telah di laksanakan oleh kerajaan UMNO/BN itu tidak semuanya bagus. Ada juga yang tidak menjadi dan membazir seperti sasaran pembahagian kekayaan GST yang di perolehi tidak sampai ke sasaran yang di kehendaki. Sungguhpun begitu ianya telah menunjukkan sedikit peningkatan di bandingkan dengan di zaman Pakatun yang "sesen pun tidak pernah di rasai oleh rakyat" hasil dari pendapatan petroluem melainkan "subusidi yang terlalu banyak" sehinggakan kerajaan UMNO/BN hendak menukar "pemikiran rakyat kepada konsep berdiri di atas kaki sendiri pun mengambil masa yang agak lama" tetapi setakat ini tiada lagi bantahan terhadap GST melainkan PH sendiri ingin meniru kerajaan UMNO/BN sekiranya mereka mendapat "Putrajaya".

Gerak kerja politik PH hanya bergantung kepada "hasutan, pembohongan, fitnah, persepsi dan autaman". Kita lihat Selangor apakah pembaharuan yang telah di bawa oleh kerajaan PH dalam menaikkan ekonomi dan pendapatan negeri Selangor? Pendidikan percuma gagal di laksanakan walaupun Selangor ada Universiti sendiri. Rumah mampu milik pun gagal di laksanakan walaupun Selangor ada PKNS. Masalah air pun gagal di miliki sepenuhnya melainkan 20 litre yang di berikan secara percuma tetapi sekarang Puncak Niaga telah menyaman Kerajaan PH Selangor kerana kegagalan mereka menguruskan penyelesaian "permasalahan konsesi air" sebanyak RM14 billion, tol pun kerajaan PH Selangor tidak dapat kurangkan mahupun menghapuskannya. Sebaliknya kerajaan UMNO/BN telah berjaya menghapuskan kutipan tol utk Sungai Rasau dan Batu Tiga. Malangnya cybertrooper PH telah memutar belitkan isu ini kononnya konsesi tol itu telah di lanjutkan sehingga tahun 2038 tetapi kerajaan lebih prihatin terhadap rakyat dari membayar pampasan kepada konsesi dengan menghapuskan kutipan kedua-dua tol di Sungai Rasau dan Batu Tiga pada Januari 2018. Dalam persoalan ini siapa yang lebih berkebajikan terhadap "rakyat" UMNO/BN ataupun PH? Projek RAWANG BYPASS pun kerajaan PH Selangor tak boleh nak laksanakan kemudian semasa pembukaannya kerajaan PH Selangor cuba nak mengambil inisiatif dan nama kononnya kerajaan PH Selangor yang telah melaksanakan projek tersebut. Begitu juga dengan projek MRT Sg Buloh-Kajang, kerajaan PH Selangor mula menyibuk apabila Tok Jib di jangkakan akan merasmikan projek MRT tersebut dengan memaparkan logo-logo kononnya kerajaan PH Selangor di bawah Mr. Toilet yang telah membenarkan projek tersebut. Kadangkala permainan hasutan, fitnah, cemuhan, kejian dan pembohongan serta autaman kerajaan PH Selangor ini terlondeh sendiri tetapi "rakyat dan penyokongnya" tidak mahu nampak melainkan itu adalah kerja-kerja "pembohongan UMNO/BN".

Bila Ketua AMK Cabang Ampang di tangkap kerana permasalahan "Disneyland Ampang" pemimpin-pemimpin Partai Kencing Rakyat (PKR) mengatakan itu adalah konspirasi politik UMNO/BN untuk menjatuhkan PKR tetapi apabila anak saudara MB Selangor kena cekup kerana kes "rasuah pasir di Sungai Long" MB telah menyatakan itu adalah sabotaj politik untuk memperlekehkan MB Selangor tetapi sebelum ini MB Selangor yang menyatakan bahawa kita akan menghapuskan "rasuah sehingga ke akar umbi dalam UMNO/BN" tetapi rupa-rupanya dalam PH kejadian "rasuah lagi bermaharajalela macam cendawan tumbuh setiap pagi, ada projek ada rasuah...ada rasuah ada projek". Inilah dikatakan paku dulang paku serpih mengatakan orang awak yang lebih. Begitu juga kerajaan Dogtrin Dapigs Penang. 

Baru buat penilaian awal untuk projek jalanraya dasar laut tetapi pembayaran kepada peniliaan awal itu telah mencecah perpuluhan juta tetapi apakah justifikasi pembayaran tersebut? Itu belum lagi projek-projek tarah bukit di sekitar Penang yang telah mengakibatkan "banjir paling buruk dalam sejarah Penang" sehinggakan KM Dogtrin Dapigs kena talipon TPM pada 3:30 pagi untuk meminta bantuan ATM menyelamatkan Penang dari kerosakan dan kehancuran akibat banjir. Kerajaan UMNO/BN berjaya menghulurkan bantuan ATM dan lain-lain bantuan tetapi selepas semua selesai KM dan pemimpin-pemimpin Dogtrin Dapigs Penang gigit jari UMNO/BN dengan mengatakan kerajaan UMNO/BN tidak memberikan bantuan, tiada amaran taburan hujan dan banjir itu akibat daripada hujan yang terlalu lebat. Itulah contoh kerajaan Dogtrin Dapigs bila tersepit (macam anjing akan meminta pertolongan tetapi bila terlepas dia akan menyalak balik kepada kita) memohon bantuan UMNO/BN tetapi bila terlepas Dogtrin Dapigs akan menyalak kembali kepada UMNO/BN kononnya itu dan ini tidak di berikan kepada rakyat Penang. Sekarang KM Dogtrin Dapigs Penang hanya menunggu masa sahaja untuk di bicarakan pasal "membeli hartanah dengan harga di bawah pasaran semasa" kesalahan menyalagunakan kuasa dan "rasuah" seperti kes Khir Toyo. Sekiranya kes Khir Toyo di arak oleh ADUN Sekinchin sejauh-jauhnya, mengapa kes KM Dogtrin Dapigs tak mahu di arak jauh-jauh? Itulah tabiat Dogtrin Dapigs bila kena pada orang lain dia lah jaguh tetapi bila kena batang hidung sendiri dialah "pembohong" yang terkenal di dunia.

Dalam kita menilai parti mana yang boleh mengemudikan Putrajaya dan negeri-negeri di Malaysia, kita mesti melihat pada perancangan parti-parti tersebut dalam merealisasikan impian kita sebagai rakyat menduduki di suatu kawasan. Sekiranya tiada sebarang perubahan yang dapat di nikmati oleh kita sebagai "rakyat" di kawasan itu, maka seeloknya pemimpin tersebut di gantikan dengan pemimpin yang lain yang lebih "dinamik dan versatile" dalam melontarkan idea-idea untuk memajukan sesuatu kawasan. Selalu pemimpin sesuatu kawasan itu mestilah tidak terlalu lama dan pemimpin itu sendiri mestilah berfikiran "rasional dan muhasabah diri" bahawa tiada perkara yang tidak boleh di gantikan melainkan Allah (SWT) sahaja. Berilah peluang kepada pemimpin-pemimpin generasi "cyber" yang lebih berwawasan dari pemimpin yang tepu yang ingin memegang jawatan tersebut sehingga ke liang kubur. Pemimpin datang dan pergi tetapi parti tetap berdiri tegak di situ untuk di pimpin dan di corakkan warna kepimpinannya. Kita lebih sayangkan parti dari sayangkan pemimpin. Tok Jib tahu bila masa beliau hendak berundur dan memberikan jawatan tersebut kepada penggantinya iaitu mungkin Tok Hid dan mungkin juga Tok His. Dalam dunia politik segala kemungkinan boleh berlaku. Hari ini kita satu pasukan lusa mungkin kita akan berlawan pedang dan tulat mungkin kita akan melakukan pembohongan terhadap parti yang telah mendokong kita untuk memegang jawatan tertinggi parti. Inilah yang terjadi kepada Pakatun, Mukhriz dan Tok Din, habis semua yang baik-baik di buat oleh UMNO/BN di katakan kotor dan rasuah tetapi mereka itulah yang telah menerajui parti UMNO/BN dahulu sebelum PPBM yang telah menampakkan permasalahan dalaman yang amat meruncing.

Falsafah PH mudah iaitu untuk jatuhkan kerajaan UMNO/BN selepas itu lantak apa nak jadi kepada rakyat dan negara. Apa yang penting masing-masing dapat percent % masing-masing dalam mengaut keuntungan hasil maksul negara sehingga kering, maka serahkan kembali kepada UMNO/BN untuk meningkatkan hasil mahsul negara. Ini bukan persoalan jual beli barangan bila hendak kita beli bila tak mahu kita buang (macam beli h/phone keluar baru beli yang lama walaupun boleh di gunakan dibiarkan sahaja atapun di buang). Pertukaran kerajaan tidak semudah itu, walaupun pada dasarnya PH Selangor telah mengemudi Selangor dan Penang selama dua penggal tetapi apakah "pembaharuan dan menambah baikkan yang telah dilaksanakan" melainkan apa yang telah di laksanakan oleh kerajaan UMNO/BN sebelum tahun 2008 sahaja yang tinggal. Itulah legasi kerajaan UMNO/BN tetapi legasi PH di Selangor dan Penang?

Kita lihat di Selangor segala infrastruktur dan pembangunan mampan yang di laksanakan adalah peninggalan kerajaan UMNO/BN begitu juga di Penang segala-galanya ada nama UMNO/BN tetapi apa yang kerajaan PKR dan Dogtrin Dapigs laksanakan di Selangor mahupun di Penang. Jawapan mudahnya adalah "zero" melainkan segala yang tidak menjadi akan di tuding jari kepada kerajaan UMNO/BN yang telah meninggalkan banyak permasalahan tetapi permasalahan tersebut sebenarnya datang dari permasalahan yang telah direka cipta oleh PKR di Selangor dan Dogtrin Dapigs di Penang.

Pakatan Harapan yang kononnya nak selamatkan Malaysia dan hapuskan kleptokrasi tetapi PH gagal untuk menyelamatkan diri dari kronisme dan nepotisme Anwarisme, Lim Tokongisme dan Mahathirisme. Masing-masing pemimpin ini mempunyai permasalahan yang membungkang di akar umbi yang tidak boleh di hapuskan malahan apabila masuk sahaja dalam PH maka segala dosa yang telah lalu di ampunkan sepenuhnya macam PH ini adalah penebus "dosa masa-masa lampau". Sekarang Pakatun tersangkut dengan permasalahan forex 31 billion tapi untuk counter permasalahan itu Pakatun telah menjaja cerita baru kononnya Tok Jib telah makan 160 billion duit Bank Negara. Mula-mula cakap Tok Jib makan duit 2.6 billion kemudian makan duit IMDB 42 billion kemudian akhir sekali duit Bank Negara 160 billion. Nanti konco-konco Pakatun akan tambah cerita penglipurlara itu kononnya Malaysia akan bankrap sebelum PRU14 sebab Tok Jib makan duit Bank Negara 160 billion.

MB Selangor tersepit dengan permasalahan tanah di Sungai Yu dan masalahan pasir di Sg Long yang mana anak saudaranya yang tidak bekerja telah di jadikan perantaraan untuk mengutip hasil mahsul Selangor sampai boleh simpan 4 juta tunai walaupun tidak mempunyai sebarang pekerjaan. Ini macam kes Ampang Disneyland, baru berumur dua puluhan tetapi telah mempunyai segala-gala kekayaan di Ampang dengan Ampang Disneyland yang berharga jutaan ringgit. Permasalahannya di manakah si polan-si polan ini mendapat "duit" untuk hidup begitu rupa? Siapa di belakang sipolan-sipolan ini? Adakah mereka ini bertindak sendirian tanpa ada orang yang menyokong dan memberi peluang dan jalan serta arahan untuk melaksanakan perkara itu untuk kepentingan peribadi dan/atau menjaga kutipan untuk pemimpin-pemimpin mereka? Kita sendiri fikirkan sekiranya tiada angin masakan pokok itu boleh bergoyang, melainkan pokok itu ada "hantu raya". Siapakah hantu raya itu di Selangor?

Di Penang sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh jua ke tanah, apabila KM dan konconya telah di heret di Mahkamah di atas pertuduhan salah gunakan kuasa dan rasuah. Kes ini telah pergi jauh baru di peringkat untuk failkan pembelaan tetapi telah pergi naik sampai ke Mahkamah Persekutuan. Malangnya "apex court" telah menyatakan bahawa KM Penang dan konconya kena failkan pembelaan dan kes tersebut perlu di bicarakan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi di Penang. Permasalahan sudah mula menampakkan kehancuran pada dogtrin dapigs akibat kerakusan dan ketamakan dogtrin dapigs dalam meratah hasil mahsul Penang.

Permasalahan pembohong nombor satu Malaysia, Rapezi yang akan menghadapi tuduhan Bafia dan terbaru menfitnah Menteri Kota Belud. Manusia kalau selalu menggunakan dan/atau menjadikan agenda pembohongan, fitnah, autaman dan cacian itu makanan harian, maka akhirnya Allah (SWT) akan membiarkan manusia itu berterusan begitu sepanjang hayatnya sehingga satu noktah manusia itu tidak akan tahu nak bedakan mana satu pembohongan dan/atau fitnah dan mana satu sebenarnya berita benar. Inilah yang terjadi kepada Rapezi, akhirnya siapa yang rugi rakyat dan Malaysia. Banyak sudah di fitnahnya Tabung Haji, KWSP, 1MDB, Felda, Nasional Fidlot dan lain-lain. Ini semua kerana kepentingan politik Partai Kencing Rakyat tetapi apabila terjadi permasalahan Ampang Disneyland and Sungai Yu serta pasir Sungai Long, Rapezi mengambil jalan untuk mendiamkan diri. Kenapa  begitu kata hendak membenteras rasuah dan mendedahkan pemimpin-pmimpin politik yang "makan luar" tetapi bila kena kepada partai politik sendiri sapu "sampah bawah karpet" simpan untuk Pakistan ataupun Bangla jual pada "janda-janda Melayu".

Inilah double standard yang kerap digunakan oleh PH, apabila kena kepada partai kerajaan terutama UMNO/BN, maka siang malam akan di dedahkan pemberitaan tentang permasalahan tersebut. Contohnya pemberitaan yang kononnya Exco Johor kena kes rasuah projek perumahan awam yang telah di dedahkan oleh blogger Milosuam yang telah diberikan oleh YB Adun Dogtrin Dapigs sehinggakan Adun-Adun Dogtrin Dapigs telah mengelar MB Johor JO1 macam Tok Jib kena MO1. Malangnya tiada bukti yang sahih yang mengaitkan MB Johor dengan permasalahan Exco Johor tersebut. Itulah kerja-kerja PH taburkan fitnah untuk tujuan menghasut rakyat supaya jangan undi UMNO/BN tetapi undi PH semasa PRU14 nanti tetapi pemdedahan tersebut gagal untuk menguatkan dan mengutuhkan PH malahan telah memberi senjata baru kepada UMNO/BN untuk meratah dan menumbuk lumat PH semasa PRU14 nanti.

Kita sebagai rakyat kena berpandukan kepada apa yang partai-partai politik yang bertanding boleh berikan kepada kita sekarang dan di masa akan datang bukannya perkara-perkara yang sedap di bibir tetapi pahit di hati. Kita mesti berpandukan kepada akal fikiran yang rasional bukannya kepada hati yang emosional. Masing-masing partai politik telah menunjukkan mereka adalah jaguh rakyat dalam mentadbir negeri dan negara tetapi siapakah pilihan kita itu adalah hak kita sebagai rakyat, tiada siapa yang boleh memaksa kita untuk mengekalkan status quo mahupun mengubah status quo tersebut.      

Kita nantikan announcement pembubaran parlimen...

No comments:

Post a Comment