Tuesday, January 9, 2018

Pakatan Harapan berjanji 100 hari pertama...


Sebelum piliharaya setiap partai akan berjanji pelbagai perkara kepada para pengundi tetapi selepas piliharaya perkara yang di janjikan tersebut mengambil bertahun-tahun untuk di laksanakan. Bila di tanya kenapa tak laksanakan perkara-perkara yang di janjikan tersebut. Jawapan mudah tiada budget dan/atau masih dalam peringkat perancangan. Sebaliknya apabila piliharaya semula akan diadakan maka si penyandang tersebut akan sibuk melaksanakan janjinya pada pilihanraya yang lepas. Malangnya setakat "signboard" sahaja dapat di naikkan kerana kesuntukkan masa untuk memulakan pecah tanah. Itulah natijah yang kita akan dapat disetiap kali akan diadakan piliharaya "janji manis di bibir" akan berterabur macam bertih jagung tetapi hakikatnya adakah janji tersebut akan di laksanakan oleh si pemenang?????

Pakatan Harapan dengan strategi 100 hari pertama selepas mendapat Putrajaya ingin menghapuskan GST tetapi sistem apakah yang hendak di gantikan GST tersebut. Adakah Pakatan Harapan akan kembali kepada system SST ataupun mirip GST dengan pelbagai kaedah yang tujuannya adalah sama macam kerajaan UMNO/BN buat????? Kita mesti fikirkan bagaimana kita hendak pelbagaikan pendapatan kerajaan yang tidak lagi bergantung kepada hasil minyak dan komoditi. Sebelum dan pada ketika PRU14 kerajaan UMNO/BN boleh mendapat 41 billion duit GST yang kemudiannya di salurkan semula kepada rakyat menerusi BRIM, bantuan nelayan, pekebun kecil, persekolahan, pelajar university, kemudahan perubatan dan lain-lain bantuan. Duit GST tersebut juga di salurkan kepada pembangunan untuk sekolah, hospital dan kemudahan pengangkutan serta infrastruktur yang canggih di Malaysia. Buktinya PAN-BORNEO HIGHWAY tanpa tol dan LALUAN KERETAPI LAJU PANTAI TIMUR serta MRT. Inilah bedanya kerajaan yang berwawasan dengan kerajaan yang "tanam tebu di pinggir bibir" apabila gula sudah habis maka sepahnya di buang. Semasa piliharaya Pakatan Harapan akan mengharapkan rakyat untuk mengundi mereka tetapi apabila sudah dapat Putrajaya maka Pakatan Harapan tidak perlukan rakyat lagi selama 5 tahun.

Menstabilkan harga petrol. Bagaimana caranya????? Adakah dengan mengembalikan system subsidi????? 

Memberi focus kepada usaha meringankan beban rakyat. Di Penang dan di Selangor tidak nampakpun kerajaan negeri bertungkus lumus meringankan beban rakyat sebaliknya menambah beban rakyat dengan pelbagai kenaikkan bayaran dalam system utility yang di kawal selia oleh kerajaan negeri. 

Memulakan proses reformasi institusi secara menyeluruh, bagaimana keadahnya. Sekarang system institusi amat berkesan dan setiap institusi di pantau oleh SPRM dan kawal selia integrity.

Memerangi rasuah hingga ke akar umbi. Bagaimana sekiranya yang melakukan perkara tersebut adalah pemimpin Pakatan Harapan?????

Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja skandal 1MDB. PAC telah di tubuhkan oleh kerajaan yang dianggotai oleh ahli-ahli kerajaan dan ahli-ahli pembangkang dan panel PAC telah mendapati Tok Jib tidak melakukan sebarang penyelewengan dan salah guna kuasa kerana setiap tindakan dalam 1MDB di laksanakan oleh pengarah-pengarah 1MDB yang telah dilantik manakala Tok Jib hanya sebagai "penasihat" sahaja bukannya pembuat keputusan.

Memulihkan Felda. Ini satu perkara yang menakjubkan kerana semasa pemerintahan Pakatun selama 22 tahun Felda tidak di ambil peduli sekarang selepas memegang terajui Pakatan Harapan dan mungkin  akan di lantik sebagai PM sekiranya Pakatan Harapan berjaya rampas Putrajaya, maka janji tersebut di lontarkan tetapi memulihkan Felda dari segi mana????? Sekarang Felda di bawah Tan Sri Shahril pun telah melakukan berbagai pembaruan untuk memantapkan Felda sehingga terbongkar kes jual Tanah Felda tanpa sebarang bayaran. Ini menunjukkan bahawa kerajaan UMNO/BN ikhlas dalam menjaga dan memartabatkan Felda sebagai institusi yang telah di tegakkan oleh pengasasnya arwah Tun Razak pemangkin "bumiputra dalam bidang pertanian skala besar".

Pakatan Harapan dalam konvensyennya telah melantik Pakatun sebagai PM dan Kak Lijah Kipas Lipas sebagai TPM tetapi ianya bersifat sementara untuk melepaskan Ketum dari penjara yang pada pandangan PKR Ketum adalah tahanan politik tetapi satu dunia tahu siapa Ketum sebenarnya. Masalahnya sekarang apabila Ketum keluar ahli parlimen mana yang akan di gadaikan????? Ingat the Kajang Move...kononnya nak lantik Kak Lijah Kipas Lipas sebagai MB tetapi Sultan Selangor tidak terima akhirnya Mr Toilet yang dapat. Satu keadaan kucar kacir yang di cipta oleh PKR untuk memuaskan nafsu serakah dan tamak kuasa Anwarisme. Sekarang menurut kata anak mendiang Karpal Singh Mahathirisme di kembalikan semula. Di Selangor PKR tidak menerima lantik Pakatun sebagai PM kerana semangat reformasi, sebab dulu semasa Ketum di pecat sebagai TPM, PM pada ketika itu ialah Pakatun. Reformasi itu di cipta untuk menjatuhkan Pakatun sekarang reformasi itu pula yang melantik Pakatun. Inilah politik Malaysia yang penuh dengan "wayang kulit". Gua suka lu gua kekal dalam parti gua tak suka lu gua masuk parti lain dan/atau tubuh parti lain gua lawan lu sebagai pembangkang. Pakatan Harapan tiada pemimpin lain yang boleh di tonjolkan selain dari Pakatun.

Maka PPBM dapat 52 kerusi, PKR dapat 51 kerusi, Dogtrin Dapigs dapat 35 kerusi dan Amanah dapat 27 yang di pertandingkan di Semenanjung Malaysia, Di Sabah dan Sarawak akan ada cara pembahagian kerusinya. Malangnya pembahagian kerusi ini tidak di senangi oleh Amanah Johor yang tidak hadir pada konvensyen Pakatan Harapan. Pasti akan ada percakaran dan jatuh menjatuhkan dalam Pakatan Harapan pada ketika kempen PRU14 nanti sebab masing-masing saling tidak mempercayai antara satu sama lain. Slogan Pakatan Harapan ialah tukar Najib dan/atau jatuhkan UMNO/BN maka turun le Tok Jib tetapi selepas itu apakah yang akan di perolehi oleh rakyat????? Janji 100 hari Pakatan Harapan lebih kurang janji Pakatan Rakyat semasa PRU13 dulu. Tidak realistic dan angan-angan Mat Jenin sahaja. Insya Allah, tidak mungkin akan terjadi sekiranya Allah (SWT) tidak mengizinkan bahawa sekumpulan kafirun yang menentang kumpulan muslimin akan berjaya melainkan muslimin itu berpecah belah.

UMNO/BN sedikit sebanyak ada kekurangannya tetapi kekurangannya itu tidak menampakkan kepincangan yang amat ketara sehinggakan jawatan yang yang penting pun mengambil masa berbulan-bulan hendak di tentukan. Akhirnya jatuh pula kepada Pakatun. Inilah yang paling kelakar sekali kerana Pakatun yang mengelar orang lain sebagai sampah tetapi Pakatun Sampah pula di angkat sebagai PM. Lagi pelik dulu amanat DSHA gelar UMNO/BN sebagai kafir tetapi sekarang amanat PAKATUN SAMPAH pula yang mengelar PAS itu kafir hanya kerana berkawan dan/atau bermesra dengan UMNO/BN. Siapakah Pakatun yang hendak melabelkan PAS sebagai "kafir"????? Dalam istilah agama Islam tiada siapa yang kafir melainkan Allah (SWT) telah tetapkan bahawa kamu adalah kafirun sedangkan orang yang dikafirkan tersebut bersyahadah. Natijahnya kafirun seorang mahupun pertubuhan tersebut tidak boleh di tentukan oleh seorang individu yang berilmukan agama mahupun bukan berilmukan agama. Ianya di tentukan oleh Allah (SWT) bukan oleh individu. Agama jangan di buat main dan bukannya bahan politik untuk di mainkan oleh manusia mengikut sesukan hati dia. Kalau tidak berpihak kepadanya maka gelar orang kafir tetapi kalau berpihak kepada kepadanya maka gelar orang itu "kawan yang paling setia" walaupun pisau di hunus dengan teriakan "screw Melayu, screw Melayu, screw Melayu".

Kita mesti ingat bahawa Dogtrin Dapigs dapat sikit kerusi iaitu 35 bukan bermakna dogtrin dapigs itu hilang taring tetapi pada hakikatnya 35 kerusi yang ditandingi oleh dogtrin dapigs itu adalah kerusi tradisi dan yang "sure" menang untuk dogtrin dapigs bukan macam PPBM dan PKR mahupun Amanah yang belum tentu akan kemenangannya. Bila dogtrin dapigs menang 30 kerusi PPBM menang 10 kerusi dan PKR menang 15 kerusi manakala Amanah tiada kerusi, siapakah yang paling majoriti dalam Pakatan Harapan. Ini sudah tentu menunjukkan dogtrin dapigs adalah majoriti dan selayaknya untuk menduduki kerusi panas Ketua Pembangkang.

Petunjuk setiap kali PRU di Malaysia ialah adakah Pakatan Pembangkang (Harapan) boleh menerajui Putrajaya dan mempunyai wawasan yang jitu????? Akhirnya kita sebagai rakyat sudah pasti inginkan kestabilan, kemakmuran, keharmonian, kesejahteraan, keamanan dan keadilan untuk semua rakyat bukannya untuk golongan tertentu sahaja iaitu Anwarisme ataupun Mahathirime mahupun Najibisme ataupun doktrin Kit Siang. Sekarang kita nilai dan fikirkan sendiri siapa yang lebih layak buat apa nak bakar kelambut hanya semata-mata nak bunuh nyamuk seekor.

Selamat berfikir...


















No comments:

Post a Comment