Saturday, September 28, 2013

PEMILIHAN UMNO 2013...AMAT UNIK SEKALI...SISTEM BARU...



MuhyiddinUS.jpg
Tan Sri YAB TPM


Menurut Tan Sri Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden UMNO bahawa UMNO sudah bersedia untuk memenuhi menjayakan pemilihan terbesar dalam sejarah penubuhannya pada 12 dan 19 Oktober nanti bagi menjadikan UMNO lebih kuat, disegani serta dihormati.

Menurut beliau segala persiapan sudah dilakukan dengan sebaik mungkin, para perwakilan yang berjumlah 146,000 juga cukup matang untuk memilih pemimpin di peringkat bahagian, sayap dan nasional bagi memimpin orang Melayu serta negara Malaysia.

Malah, beliau yang juga Timbalan Perdana Menteri yakin apabila selesai pemilihan kelak, UMNO bukan sahaja akan muncul sebagai sebuah parti yang paling demokratik tetapi bersifat dinamik dengan mencerminkan segala pengalaman dan keupayaan untuk memerintah.

Bagaimanapun, beliau tetap menasihatkan para perwakilan serta calon yang bertanding agar memastikan pemilihan kali ini berjalan dalam keadaan tertib, tersusun dan penuh kekeluargaan kerana banyak pihak sedang memerhati perjalanan transformasi UMNO.

UMNO cukup bersedia. (menjalankan) Simulasi, kursus dan taklimat yang melibatkan sejumlah tenaga yang begitu ramai. Ini bukan sesuatu perkara yang terlalu susah kerana pemilihan UMNO sudah berlaku sekian lama, cuma kali ini melibatkan format baharu. Ini demokrasi dalam parti. Kita lihat kebijaksanaan perwakilan. Saya yakin mereka bijaksana dan tahu siapa mereka nak pilih, bukan sahaja bahagian dan sayap, tetapi nasional.

Sekarang semangat pemilihan tersebut sedang rancak berjalan di serata pelusuk Malaysia di mana 146,000 orang ahli UMNO akan menentukan pemimpin-pemimpin untuk PRU14 nanti. Mana-mana pemimpin-pemimpin yang "otai" yang sudah tiada idea selain dari idea "basi" lebih baik berundur secara "hormat" sebelum "ahli-ahli" menetak "pemimpin tersebut" yang terus ingin berpegang kepada kuasa dan pangkat tetapi gagal dalam memberikan khidmat yang jitu kepada agama, bangsa dan negara selain dari "khidmat untuk poket sendiri".

Pada kita pemimpin datang dan pergi tetapi apa yang kita nak cari ialah pemimpin yang dapat meninggalkan "legasi" dan "impak" yang besar kepada agama, bangsa dan negara.

Ahli-ahli UMNO kena bijak memilih dan jangan terlalu mengikut perasaan dalam pemilihan nanti. Kita nak cari pemimpin yang ikhlas, jitu, mantop, berkaliber serta berwawasan bukan pemimpin "gua aje yang layak jadi pemimpin UMNO". Sindrom itu kita kena buang jauh-jauh kerana ianya akan memakan UMNO dari dalam. Ini di perlihatkan dalam PRU13 lalu di mana orang Melayu telah berpecah kepada tiga iaitu UMNO, PAS dan Parti Anwar Ibrahim bukan PKR untuk semua kaum.

Jadi ruang pemilihan yang besar ini harus dimanfaatkan para perwakilan untuk memilih pemimpin yang benar-benar layak dan diterima juga oleh rakyat untuk menerajui peringkat sayap, MT dan bahagian UMNO.

Banyak pihak melontarkan pandangan bahawa pemilihan UMNO kali ini sangat penting kerana ia adalah landasan dalam menyediakan pemimpin untuk menghadapi Pilihan Raya UMUM ke-14 (PRU14). Oleh itu perwakilan perlu juga memikirkan untuk memilih barisan pemimpin UMNO yang dapat menyaingi kehebatan barisan pemimpin pembangkang.

Sekarang semuanya terpulang kepada 146,000 orang ahli UMNO untuk membuat keputusan seperti berikut:-

1. Presiden - menang tak bertanding
2. Timbalan Presiden - menang tak bertanding

Jawatan Naib Presiden - Calon-calonnya:-

1. Zahid Hamidi - penyandang
2. Shafie Afdal - penyandang
3. Hishamuddin - penyandang
4. Mukhriz - MB Kedah
5. Isa Samad - Pengerusi Felda
6. Ali Rustam - Senator

Kita kena pilih yang dapat membantu UMNO bertahan untuk PRU14 nanti...

Jawatan Majlis Tertinggi - 25 orang calon:-


Ismail Sabri bin Yaacob

Rosnah Abd Rashid Shirlin







Abdul Azeez Abdul Rahman

Razali Ibrahim'
Azalina Othman Said6
Raja Nong Chik Raja Zainal
Azlan Man
Sohaimi Shahadan
Idris Haron
Idris Jusoh
Abdul Rahman Dahlan
Nur Jazlan Mohamed
Halimah Mohamed Sadique
Md Alwi Che Ahmad
Dr. Sazili Sahibi
Jamaluddin Jarjis
Mohd Puad Zarkashi
Abdul Aziz Kaprawi

Dr. Ahmad Kamal Ariffin Mohamed
Hasan Malek
Mahadzir Khalid
Samsul Anuar Nasarah
Mustapa Mohamed

Mokhtar Radin
Dr. Zubir Harun
Jamil Khir Baharom


Ketua Pemuda - KJ (advantage)
Naib Ketua - antara Jamawi Jaafar & Khairul Azwan Harun

Wanita - Sharizat (advantage)
Naib Ketua - YB Sungai Tiang ada (advantage)

Puteri - seimbang





















































































































No comments:

Post a Comment